Fr

AGENCIES

Peter Van Wijnaerde (Teamleader): "Je mag Agency Life gerust beschouwen als onze liefdesbrief aan de sector"

Zondag 6 November 2022

Peter Van Wijnaerde (Teamleader):

Sinds vorig jaar mag Agency of the Year Teamleader tot zijn partners rekenen; de tool die bedrijven binnen (maar ook buiten) onze sector helpt om efficiënter te werken, voelt zich immers nauw verwant met de bureauwereld, niet in het minst vanwege de centrale plaats die ook hij toekent aan creativiteit. Reden genoeg voor een gesprek met Peter Van Wijnaerde (head of brand & studio).

Tot jullie klanten behoren weliswaar heel wat creatieve bureaus, maar kun je voor diegene die jullie (nog) niet kennen even uitleggen waar Teamleader voor staat?

De eenvoudigste manier om Teamleader te definiëren is als een tool voor work management die zijn klanten helpt met CRM, sales, projectbeheer, time management en facturatie. Daartoe bieden we twee producten aan – Teamleader Focus en Orbit en dat doen we ondertussen op Europees niveau, dus niet alleen in België, maar ook in Duitsland, Frankrijk en Nederland.

Jullie steunen voor de tweede keer de Agency of the Year-competitie (joepie!). Waarom?

Het Teamleader-team voelt zich nauw verwant met de agencywereld. Om te beginnen zijn veel van onze klanten bureaus, zo’n goeie 3700 om precies te zijn. We maken onze producten zo goed mogelijk op basis van hun wensen en werkwijzen. En we vinden Agency of the Year en mooie award: het is een ondernemersaward, hij bekroont bureaus die tonen dat creativiteit een verschil maakt voor hun eigen business en die van hun klanten. Ik wil er graag op wijzen dat creativiteit verschillende dimensies heeft. Natuurlijk dekt ze de notie van originaliteit en het feit dat wat je doet of maakt alleen van jou en niet kopieerbaar is. Maar daarnaast heeft creativiteit ook te maken met nieuwe oplossingen zoeken, een voorwaarde en noodzaak om te kunnen groeien. Dat vermogen en de manier waarop dat concreet vorm krijgt zetten we bijvoorbeeld met de hulp van key opinion makers uit de branche in de verf in ons Agency Life-programma, zodat de hele community er haar voordeel mee kan doen.

Wat omvat jullie Agency Life-programma precies?

Het is een meerjarige reeks over het runnen van een creatief bureau of digitale studio. We brengen toppers in België en Nederland samen rond de thema’s die écht leven bij agencies. Dat doen we in de vorm van interviews, video’s, blogs, e-books en ook een podcastreeks met agency owners. Zo lieten we Karen Corrigan (CEO Happiness, nvdr) bijvoorbeeld aan het woord over wat awards voor haar en haar bureau betekenen.

Je mag het programma gerust beschouwen als onze liefdesbrief aan de sector, waarmee we ondernemen voor hen makkelijker willen maken, aan de hand van concrete onderwerpen waarmee bureaus elke dag te maken krijgen. Ik denk dat we daarin uniek zijn en we willen het concept ook een internationale dimensie geven.

Koesteren jullie nog andere plannen voor de bureauwereld?

Zeker. We werken aan een benchmark voor onze bijna 4000 agencies rond het type diensten die ze aanbieden en de groei die ze neerzetten. Het wordt een soort van State of the Industry, een handig unicum dus.

En we blijven ook actief op het terrein. Zo organiseren we van 23 tot 26 november Work Smarter On Tour, het kleinere broertje van ons grootschalige Work Smarter-event. Vier dagen lang nemen we onze intrek in Coffice in Mechelen, voor een pop-up ondernemersevent, met talks, workshops en uiteraard de mogelijkheid om te netwerken. Centraal staat op 25/11 een Agency Life-programma, met Bart Lombaerts over content marketing en de mensen van Springbok over het bouwen van hun nieuwe office space in een oude kerk. Het motto is daarbij ‘iedereen mee!’ en de hele vierdaagse staat in het teken van positief ondernemerschap. Op 1 juni is het dan tijd voor de Big Agency Life Stage die ondertussen al aan haar derde editie toe zal zijn. Plaats van afspraak is het Kuipke in Gent dat daarna overigens tijdelijk de deuren zal sluiten voor verbouwingen.

Wat voor boodschap heb je voor bureaus die twijfelen om een AOTY-dossier in te dienen?

Ik zou zeggen dat ze moeten meedoen vanuit een moral duty onder ondernemers om te tonen wat goed is. Awards helpen om best practices op te bouwen en dat is gezond voor de markt.

Archief / AGENCIES