Fr

MEDIA

Musk mikt op Twitter Blue en adverteerders maken zich zorgen

Woensdag 2 November 2022

Musk mikt op Twitter Blue en adverteerders maken zich zorgen

Nu Elon Musk de nieuwe eigenaar is van Twitter, heeft hij aangekondigd de abonnementenformule van de berichtendienst te willen herzien. Voor de prijs van acht euro per maand zouden abonnees voortaan kunnen rekenen op een comfortabelere leesmodus, meer bewerkingstools en de mogelijkheid om hun identiteit te laten verifiëren. Bovendien zouden hun tweets prioritair verschijnen, zouden ze langere video- en audioboodschappen kunnen posten en vooral (de helft) minder reclame te zien krijgen. AVOD voor sociale media, dus.
 
Aldus maakt de nieuwe Twitter-baas de bestaande abonnementenformule die vorig jaar gelanceerd werd in de Verenigde Staten, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland en vijf dollar per maand kostte duurder en combineert ze met de huidige mogelijkheid waarbij enkel bepaalde profielen hun authenticiteit kunnen laten certificeren (die meteen ook betalend wordt).
 
Hij wil hiermee de inkomsten verbreden. Nog even preciseren dat de abonnementsprijzen naar verluidt zullen verschillen van land tot land en dat het “Twitter ook inkomsten zal opleveren om makers van content te belonen”.
 
Enige minpunt: momenteel telt Twitter Blue amper 20.000 abonnees bij de 238 miljoen actieve gebruikers.

WFA waarschuwt adverteerders

In een reactie op de toename van het aantal "ongepaste" berichten op Twitter sinds de overname en via een verklaring van de Global Alliance for Responsible Media, benadrukte de WFA dat het van plan is te controleren hoe Twitter zijn ‘moderation board’ zal implementeren. De adverteerdersvereniging benadrukte ook dat “er niet kan onderhandeld worden over brand safety”. Volgens de GARM dreigt de door Elon Musk beloofde versoepeling van de inhoudsregels op Twitter schadelijk uit te draaien voor de reputatie van merken die in het sociale netwerk investeren.

In dezelfde geest heeft een coalitie van burgerrechtengroeperingen een open brief gepubliceerd aan de CEO's van de belangrijkste adverteerders op Twitter. Die stelt dat “als Musk ook maar een fractie doet van wat hij al beloofd heeft, Twitter geen veilig platform voor merken zal en kan zijn” en moedigt merken aan dringend in actie te schieten;

Tot slot moet worden opgemerkt dat IPG Mediabrands volgens verschillende Amerikaanse media, waaronder Politico, zijn klanten heeft verzocht hun investeringen in Twitter (zeer) tijdelijk op te schorten.

Archief / MEDIA