Fr

MEDIA

Reclame in App Store van Apple en in-app aankopen blijven wrevel wekken

Maandag 31 Oktober 2022

Reclame in App Store van Apple en in-app aankopen blijven wrevel wekken

Terwijl de uitrol van de nieuwe reclameplaatsingen die sinds kort in de App Store worden aangeboden wat kinderziektes vertoont, is Meta van oordeel dat het opnieuw het slachtoffer is van een frontale aanval van Apple.
 
Apple heeft immers onlangs zijn App Store-richtlijnen bijgewerkt met wijzigingen die, net als App Tracking Transparency, een impact hebben op de reclameactiviteiten van Facebook en Instagram. Hoewel bepaald is dat sociale netwerken speciale apps kunnen aanbieden om reclamecampagnes te kopen en te beheren zonder via zijn betalingssysteem te gaan, beschouwt Apple de aankoop van een advertentie in een sociale media-app voortaan als een in-app aankoop waarop het bedrijf 30% wil inhouden.
 
“De richtlijnen van de App Store zijn al jaren duidelijk: de verkoop van digitale goederen en diensten in een app moet gebruikmaken van in-app aankopen”, aldus een woordvoerder van Apple. “Het systeem van boosting, waarmee een individu of organisatie kunnen betalen om het bereik van een post of profiel te vergroten, is een digitale dienst - dus uiteraard is een In-App aankoop vereist. Dit is altijd al zo geweest en er zijn veel voorbeelden van apps die dit met succes doen.”
 
Apple zet de uitrol van reclame in App Store on hold
 
Apple zal overigens de ontwikkeling van advertenties in de tabbladen ‘Vandaag’ en ‘Meer voor jou’ moeten herzien. Amper enkele uren na de systeemupdate klaagden veel ontwikkelaars over ongeschikte advertenties op iPhones. Sommige screenshots tonen bijvoorbeeld advertenties voor gokken of virtuele casino’s op pagina's van apps die gokverslaving helpen bestrijden! Soortgelijke advertenties waren ook te zien op de pagina's van educatieve toepassingen voor kinderen.
 
De gespecialiseerde site Clubic meldt dat de applicaties van Apple niet gespaard bleven. Zo verscheen er een advertentie voor een erotische chat op de pagina van Apple Books of op de pagina van een softwareprogramma dat zich tot doel stelt je relatie te verbeteren...
 
In een paniekerige reactie stuurde Apple een verklaring naar MacRumors dat het “advertenties met betrekking tot gokken en een paar andere categorieën op productpagina's in de App Store on hold zet”.
 
Ter herinnering: Apple wil met deze advertenties in de AppStore bijna 10 miljard dollar aan extra inkomsten genereren.

Archief / MEDIA