Fr

BLUE

Xavier Vincent: "We zijn ervan overtuigd dat VO de missie en zelfs de plicht heeft om bij te dragen aan de ecologische transitie"

Vrijdag 28 Oktober 2022

Xavier Vincent:

Het gebeurt niet elke dag dat een onafhankelijke Belgische groep 30 kaarsjes mag uitblazen. Het is al even zeldzaam dat zo’n groep besluit om zich met hart en ziel in te zetten voor duurzame expertise. Dat doet hij al tien jaar, met het gekende en erkende succes; meer bepaalde op de Agency of the Year 2022, waar VO de Positive Impact Award behaalde.
 
Ter gelegenheid van deze dubbele verjaardag mochten we Xavier Vincent en Alexandre Velleuer, het duo CEO’s van VO Group, gaan interviewen.
 
Wat voor balans maken jullie op van de afgelopen drie decennia en vooral hoe verklaren jullie die uitzonderlijk lange levensduur?
 
Xavier Vincent:
Zelf heb ik enkel het laatste decennium meegemaakt, maar de hoofdlijnen die als een rode draad doorheen deze dertig jaar lopen kunnen worden samengevat in enkele sleutelwoorden: creativiteit, veerkracht, samenwerking, duurzaamheid en ondernemerschap. Los van onze economische betrouwbaarheid is het grootste succes van de afgelopen dertig jaar dat we een ‘VO spirit’ met een sterk groeps- en bedrijfsgevoel konden creëren: er worden zowel dezelfde waarden als dezelfde bedrijfscultuur gedeeld. Want VO is in de eerste plaats een menselijk avontuur.
Alexandre Velleuer: Deze verjaardag staat in mijn ogen symbool voor de betrouwbaarheid van VO doorheen al die jaren. Hij toont ook dat we in staat zijn om ons aan te passen aan de evolutie van de professionele eventcommunicatie, doorheen de crisissen alsook de technologische en digitale revoluties. Ik kan ook met trots zeggen dat VO een actieve rol gespeeld heeft in de evolutie van de sector. Dat proberen we te doen door ons actief in te zetten voor de transitie naar een eventmodel met een positievere impact.
Ik ben het eens met Xavier: het geheim van ons succes zit in de ‘VO spirit’ die de tand des tijds doorstaat en die de eerste rijkdom van VO drijft: de VO’ers.
 
Jullie hebben bijna precies een jaar geleden de leiding over de groep genomen; Wat voor balans maken jullie op van dit eerste jaar? Wat was jullie grootste uitdaging?
 
Xavier Vincent: Ook een positieve balans. De grootste uitdaging was volgens mij onze legitimiteit. Een bedrijf overnemen is een ding, de staf ervan overtuigen je in dit collectieve avontuur te volgen een ander. Ik denk dat ik kan zeggen dat het ons behoorlijk goed gelukt is.
 
We hebben een nieuwe bestuursvorm ingevoerd die gebaseerd is op gedeeld management en een samenwerking tussen ons allemaal. Niet alles is perfect, maar stilaan worden de effecten toch duidelijk. We hebben zopas een enquête gevoerd naar welzijn binnen het bedrijf en we gaan veel aandacht besteden aan de resultaten. Er zullen zeker verbeteringen mogelijk zijn en we zijn zeker bereid ze te overwegen met onze collega’s.
 
Alexandre Velleuer: Ik ben mijn carrière bij VO 20 jaar geleden begonnen en de voortzetting van de VO spirit ligt me nauw aan het hart; tegelijk wilde ik het imago van onze bedrijfsvisie een nieuwe impuls geven. Ik denk dat ik kan zeggen dat we dit eerste jaar goede vooruitgang geboekt hebben. Naast het nieuwe bestuursmodel waarover Xavier het had, konden we de transitie naar een duurzamer communicatie- en eventmodel versnellen. Dat wordt nu ondersteund door alle bureaus van de groep. Ook niet onbelangrijk: de snelle evolutie van het expertisemodel binnen de bureaus en toch verder vernieuwen binnen dit domein, was mijn grootste persoonlijke uitdaging. Er is nog veel te doen op dat vlak maar we kunnen al trots zijn op de geboekte vooruitgang.
 
VO Group kreeg de Positive Impact Award op de AOTY 2022. Wat betekent dat voor jullie en wat voor impact heeft die prijs gehad op de groep en de klanten?
 
Xavier Vincent: In de eerste plaats was het een bron van trots voor het hele bedrijf, maar ook voor Michel Culot (de oprichter van de groep, nvdr) en Alexandre die de groep op weg geholpen hebben, door te blijven hameren op het cruciale belang van een duurzaamheid voor een communicatiebedrijf en door het ter beschikking stellen van de nodige tools zodat we in de beste omstandigheden kunnen werken.
 
Natuurlijk zijn we geen moraalridders, maar we sensibiliseren onze klanten voor deze uitdagingen en moedigen ze aan om deze weg te kiezen. We hebben trouwens een systematische benadering ingevoerd bij de bureaus. Die omvat een symbolische bijdrage aan koolstofcompensatie bovenop wat onze klanten bereid zijn te doen.
 
Alexandre Velleuer: Het is natuurlijk een mooie erkenning vanwege de sector voor een proces waaraan we meer dan tien jaar gebouwd hebben. Het heeft ons ook bevestigd dat we op de goede weg zijn en dat we nog meer moeten investeren in duurzame expertise. Ook de perceptie van onze klanten en onze partners is positief geëvolueerd om ons nog meer legitimiteit te geven op het vlak van duurzame communicatie;
 
Wat zijn jullie volgende doelstellingen?
 
Xavier Vincent: We zijn overtuigd van de positieve impact die de inburgering van CSR bij VO, maar ook in de samenleving in haar geheel met zich meebrengt. Net zoals we ervan overtuigd zijn dat VO als communicatiegroep de missie en zelfs de plicht heeft om bij te dragen aan de ecologische transitie. Onze acties, projecten en de manier om ze te implementeren gaan allemaal die richting uit.
 
De drie volgende jaren blijven we onze diensten binnen deze context uitbreiden, voor onszelf en voor onze klanten. De volgende etappe is onze EMAS/ISO 14001 certificering. Vervolgens voorzien we andere certificeringen, waarbij we al onze collega’s blijven bijscholen om een nog beter verantwoorde communicatie voor de milieu- en klimaat- en maatschappelijke problematiek waar onze tijd voorstaat.
 
Alexandre Velleuer: We willen ook blijven innoveren op het gebied van duurzaamheid zoals we dat in het verleden hebben kunnen doen met in het bijzonder de CO2-compensatiecalculator voor communicatiecampagnes ontwikkeld met CO2Logic of de Circular Event-toolkit, ontwikkeld in het kader van BeCircular van Leefmilieu Brussel.
 
We zijn ervan overtuigd dat we moeten blijven bouwen aan innovatieve partnerschappen met spelers in duurzaamheid om campagnes en evenementen met een maximale positieve impact te ontwikkelen. Het zal nooit echt af en perfect zijn, maar we zijn vastbesloten om daar een belangrijke rol te spelen.
 
Xavier Vincent: Onze focus op CSR/duurzaamheid staat centraal in onze strategie en wordt natuurlijk ondersteund door sterke en constitutieve elementen uit de geschiedenis van VO. Verder kijken, 'out of the box denken’ en onszelf in vraag stellen, maken deel uit van ons DNA. Dit is hoe we door de tijd en door crises hebben gereageerd op de uitdagingen die we tegenkwamen en onze impact op de markt hebben versterkt. Vandaag zijn we een veelzijdige communicatiegroep aanwezig op de Belgische en Europese institutionele markten, evenals in de privésector, die kan rekenen op de loyaliteit en energie van de VO’ers. En op Michel Culot en Patrick Parmentier (de tweede medeoprichter, nvdr) die, zelfs als ze niet meer dagelijks op de vloer komen, ons toch steunen in dit grote avontuur.

Archief / BLUE