Fr

MEDIA

Netflix stopt daling aantal abonnees net voor lancering AVOD-aanbod

Woensdag 19 Oktober 2022

Netflix stopt daling aantal abonnees net voor lancering AVOD-aanbod

Netflix maakt bekend dat het er tijdens het vorige kwartaal 2,41 nieuwe abonnees bijkreeg. Daarmee bedraagt het totale aantal 223 miljoen. Daarmee komt er een einde aan de (lichte) daling van het aantal abonnees die de streamingdienst de afgelopen twee kwartalen te verwerken kreeg. De ommekeer zou te danken zijn aan een aantal hits zoals het vierde seizoen van Stranger things, de film The gray man en recenter Monster: The Jeffrey Dahmer story.
 
Voor het laatste kwartaal voorziet de streamingdienst een verdere groei van 4,5 miljoen extra abonnees. Op termijn zouden er nog heel wat moeten bijkomen na de aangekondigde lancering (begin november) van de goedkopere abonnementsformule met reclame in twaalf landen wereldwijd (niet in Belgie).
 
Over zijn advertentieaanbod zei Netflix dat de reactie van adverteerders tot nu toe "overweldigend positief" was, maar dat het tijd zal kosten om het aantal AVOD-abonnees en de bijbehorende advertentie-inkomsten te laten groeien.
 
Netflix deelde ook enkele statistieken van Nielsen-metingen in de VS, waar het platform goed zou zijn voor 7,6% van de tv-kijktijd. Het verwees ook naar Britse BARB-cijfers, waar de videokijktijd 8,2% zou bedragen, ruim voor de concurrenten. “We hopen dat andere instituten over de hele wereld zich aansluiten bij Nielsen en BARB om de verschuiving van lineair naar streaming op te volgen en de kijkcijfers van de betrokken entertainmentbedrijven te rapporteren”, aldus Netflix in een mededeling.

Archief / MEDIA