Fr

TECH

AI overal, door Patrick Steinfort (MM Tech)

Zondag 9 Oktober 2022

AI overal, door Patrick Steinfort (MM Tech)

Artificiële intelligentie en algoritmen nemen een almaar grotere plaats in onze professionele en persoonlijke omgeving in. Eind september presenteerde een aantal tech zwaargewichten hun nieuwste vondsten die elkaar de loef proberen af te steken met zo persoonlijk mogelijke diensten.

En - O tempora O mores - al deze ontwikkelingen gaan prat op het feit dat ze ‘Privacy by Design’ hoog in het vaandel dragen.

Op zijn Search On evenement presenteerde Google bijvoorbeeld de Multisearch functie. Met behulp van AI die al geïntegreerd is in de VS, kan ze tekst op een foto identificeren en vertalen om de gebruiker dezelfde foto te tonen, maar met de tekst in zijn eigen taal. Handig voor wie naar China reist bijvoorbeeld. Een andere toepassing van Multisearch is dat het een winkelervaring biedt die dicht bij fysiek winkelen aansluit.

Ook Google Maps evolueert, door in vijf steden (San Francisco, Los Angeles, New York, Londen, Parijs en Tokio) een Live View-functie aan te bieden waarmee je de onmiddellijke omgeving, een straat bijvoorbeeld, kunt zien, voorzien van nuttige informatie: openingstijden van de kapper op de hoek, het type keuken in het restaurant rechts van je, enz. Dit alles wordt aangedreven door artificiële intelligentie.

Ter gelegenheid van zijn Devices & Services Event presenteerde Amazon in een ‘Amazoniaanse’ setting tal van nieuwe producten en/of evoluties, allemaal gekoppeld aan Alexa, zijn kunstmatige intelligentie. Naast de ontwikkelingen van de Kindle e-reader stelde Amazon Halo Rise voor, alsook een slaapassistent, een nieuwe versie van zijn FireTV Cube en een evolutie van Echo Auto die nu rechtstreeks aan Alexa is gekoppeld. Wat dat betreft heeft BMW trouwens aangekondigd Alexa te gaan gebruiken om een eigen auto-assistent te ontwikkelen.

Deze nieuwe producten ‘vatten’ de consument en burger letterlijk door hem bij te staan in elke fase van zijn dagelijks leven en Alexa staat centraal in het systeem.

Meta ontwikkelde van zijn kant ook algoritmen met Make-A-Video, een nieuwe functie die binnenkort op Facebook wordt aangeboden. Zoals de naam al zegt, kun je hiermee een video van vijf seconden maken op basis van een door de gebruiker voorgestelde tekst. In principe eenvoudig, maar het vereist nog steeds krachtige algoritmen, zoals Mark Zuckerberg zelf uitlegt. Make-A-Video zit dan ook nog in de testfase.

Elon Musk kon natuurlijk niet achterblijven. Op zijn Tesla AI Day presenteerde hij de nieuwste evolutie van zijn mensachtige robot Optimus, boordevol artificiële intelligentie. Hoewel de robot nog niet volledig ontwikkeld is, kan hij toch voorzichtig stappen, voorwerpen optillen en binnen zijn omgeving bewegen. Musk geeft zelf toe dat er nog vooruitgang moet worden geboekt, maar hij verwacht de robot binnen vijf jaar op de markt te brengen voor de prijs van ongeveer 20.000 dollar. Musk heeft het over een fundamentele beschavingstransformatie dankzij AI en zijn Optimus.

Onze omgeving wordt steeds digitaler, in een steeds hoger tempo. Dit geldt voor marketing en grotendeels ook daarbuiten. De vraag is wie deze al kunstmatige intelligentie en de onderliggende algoritmen controleert. En zijn ze wel echt te controleren?

De Europese Unie is zeer geïnteresseerd in AI en heeft onlangs een wetsontwerp over dit onderwerp gepubliceerd. De Universiteit van Oxford en Deepmind kwamen dan weer met een alarmerende studie die, kort gezegd, concludeert dat AI het binnenkort zonder ons kan stellen.

In zijn laatste boek ‘Homo Numericus’ (Albin Michel, 2022) is de econoom Daniel Cohen nauwelijks optimistischer. Gelukkig staan sommigen, onder wie Thierry Geerts, de baas van Google België, in zijn boek ‘Homo Digitalis’ (Racine, 2021) positiever tegenover digitalisering.

Wordt vervolgd.

Archief / TECH