Fr

BRANDS

COP27: very bad buzz voor Coca-Cola

Woensdag 5 Oktober 2022

COP27: very bad buzz voor Coca-Cola

WTF, kun je alleen maar denken, als je leest dat de Aziatische Winterspelen toegekend werden aan Saoedi-Arabië. Dezelfde reactie is de enige begrijpelijke nadat Egypte, het land dat van 6 tot 18 november de COP27 organiseert, aangekondigde dat Coca-Cola de belangrijkste sponsor wordt van de volgende VN-klimaatconferentie in Sharm el-Sheikh. Deze mededeling ontketende uiteraard een stroom van reacties bij heel wat NGO's, te beginnen met Greenpeace, dat sprak van "greenwashing", en Break Free From Plastic, dat erop wees dat het Amerikaanse concern "de grootste plasticvervuiler ter wereld" is.
 
In antwoord op deze kritiek benadrukte Coca-Cola dat het “achter de doelstelling om afval in de oceaan te elimineren staat en de inspanningen om het bewustzijn van deze uitdaging te vergroten waardeert”. De frisdrankgigant onderstreepte ook zijn “ambitieuze doelstellingen” die beginnen met “het helpen verzamelen en recyclen van één flesje of blikje voor elke fles die we verkopen - ongeacht waar het vandaan komt - tegen 2030”. “In 2020 hebben we een gezamenlijke verklaring ondertekend waarin we er bij de VN-lidstaten op aandringen een wereldwijd verdrag goed te keuren om het probleem van plastic afval aan te pakken via een holistische en circulaire benadering van de economie... Onze steun voor de COP27 is in overeenstemming met onze wetenschappelijke doelstelling om de absolute koolstofuitstoot te verminderen.”
 
Dichter bij huis verdedigden Laura Brems en Eva Lefevre, woordvoerders van respectievelijk The Coca-Cola Company BeLux en bottelaar Coca-Cola Europacific Partners Belux, onlangs in MM Blue de strategie van het merk voor een duurzamere planeet, belichaamd in diens ‘Refresh the world, make a difference’ aanpak.
 
Ondertussen sloeg Naomi Klein, de auteur van ‘No Logo’, op Twitter nagels met koppen: “Superleuk om een door Coca-Cola gesponsorde klimaattop te houden in een politiestaat, terwijl de meeste afgevaardigden van het maatschappelijk middenveld hun verontwaardiging reserveren voor de hoge hotelprijzen in plaats van zich te bekommeren om de benarde toestand van de politieke gevangenen.”

Archief / BRANDS