Fr

AGENCIES

Dan Wieden: He Just Did It

Zondag 2 Oktober 2022

Dan Wieden: He Just Did It

W+K moet voortaan verder zonder zijn twee oprichters. Samen met die van David Kennedy, die bijna precies een jaar geleden overleed, zal de naam van Dan Wieden voor altijd geassocieerd worden met wat misschien wel een van de meest creatieve onafhankelijke bureaus ter wereld is.

Zopas overleed Dan Wieden op 77-jarige leeftijd - vredig en in het bijzijn van zijn vrouw in zijn huis in Portland, schrijft Adweek. Hoewel hij nooit officieel met pensioen is gegaan, trok hij zich in 2015 terug uit de sector.
Dan Wieden was afkomstig uit Oregon en startte zijn carrière in PR, wat hem niet echt beviel. Vervolgens trad hij in de voetsporen van zijn vader die ook in de reclame zat.

Terwijl hij samen met David Kennedy in een klein bureau in Portland werkte op het prille merk Nike, zette oprichter Phil Knight het duo ertoe aan een eigen bedrijf te beginnen. De rest is geschiedenis: Wieden+Kennedy werd in 1982 boven de doopvont gehouden en zes jaar later bedacht Dan Wieden de misschien wel meest memorabele slogan uit de geschiedenis: ‘Just Do It’.

Het is ook een van de langste samenwerkingen tussen een merk en een bureau. Na vier decennia van ononderbroken partnerschap is W+K nog steeds het belangrijkste bureau van Nike en heeft het een ontelbaar aantal prijzen in de wacht gesleept voor zijn adverteerder. Zoals Dan Wieden zelf, die in de meest prestigieuze Hall of Fame van het vak staat.

Adweek herinnert zich ook dat Wieden een van de sterkste voorstanders was van de onafhankelijkheid van het bureau: “Ik steek het nog liever in brand dan het te verkopen”, moet hij ooit gezegd hebben. Hij bracht W+K uiteindelijk onder in een trust, om ervoor te zorgen dat het voor altijd onafhankelijk zou blijven.

De man staat ook bekend om zijn engagement inzake DEI, lang voor de term in de mode geraakte in de industrie, en diverse aanverwante projecten, zoals de oprichting van Caldera Arts, een kamp voor risicojongeren en minderheden, bedoeld om hen kennis te laten maken met een carrière in de reclame.

Archief / AGENCIES