Fr

BLUE

239 bureaus in de F-List van Clean Creatives

Donderdag 29 September 2022

239 bureaus in de F-List van Clean Creatives

Een paar dagen geleden, naar aanleiding van de Climate Week, liet de Clean Creatives community opnieuw van zich horen in de straten van New York, meer bepaald met posters die bureaus die werken voor bedrijven die actief zijn in de industrie van fossiele brandstoffen aansporen hun samenwerking met deze klanten te verbreken.

Clean Creatives, dat in 2019 in de Verenigde Staten ontstond en nu ook aanwezig is in Zuid-Afrika, brengt pr- en reclameprofessionals – creatieven en strategen – samen die actief campagne voeren om de opzettelijk verborgen relaties tussen bureaus en hun klanten uit de fossiele brandstofindustrie bloot te leggen. De beweging wil ook het personeel van de bureau bewustmaken van wat zij ziet als het bijdragen aan fake news rond het klimaat.

“Zolang bureaus blijven samenwerken met vervuilers, zullen deze bedrijven een van de grootste obstakels zijn voor vooruitgang op het vlak van klimaat. Het wordt tijd dat ze transparant worden”, zegt Duncan Meisel, executive director van Clean Creatives. “In de afgelopen 30 jaar zijn communicatiebedrijven de meest waardevolle bondgenoten van de fossiele brandstofindustrie geworden, met contracten ter waarde van miljarden aan omzet. Sinds de jaren 90 hebben de vijf grote oliemaatschappijen meer dan 3,6 miljard dollar uitgegeven aan Reputation Marketing, waarvan een groot deel ingezet is om een milieu- en maatschappelijk verantwoord imago uit te dragen.”
 
In 2021 lanceerde Clean Creatives in samenwerking met Comms Declare, een groep die opkomt voor het klimaat in de marketing-, reclame- en mediasector, zijn ‘F-List’, een rapport waarin meer dan 90 bureaus worden genoemd die werken met klanten die actief zijn in de sector van de fossiele brandstoffen. Voor de 2022-editie is de scope uitgebreid tot de regio's Latijns-Amerika en Azië-Pacific, en dat resulteerde in... 239 bureaus.

Het principe van de F-List is om de duurzaamheidsclaims van de grootste bureaus onder de loep te nemen en te vergelijken met hun klantenportefeuilles. Hoewel de meeste van deze bureaus de meeste verwijzingen naar hun klanten die actief zijn in de fossiele brandstoffenindustrie van hun websites hebben verwijderd, beweert Clean Creatives dat haar onderzoeksteams erin geslaagd zijn om internetarchieven aan te boren die een licht werpen op deze relaties.


De belangrijkste speler die in het rapport genoemd wordt, is Saudi Aramco, waarvoor niet minder dan zeventien bureaus zouden werken – IPG heeft volgens Clean Creatives het meest boter op zijn hoofd, hoewel alle andere holdings ook banden hebben met 's werelds grootste oliemaatschappij. Edelman, het bureau achter de beroemde Trust Barometer, behoudt zijn titel als het onafhankelijke bureau dat het meeste werk opknapt voor de oliegiganten.

“Reclame- en pr-bureaus worden al decennialang gewaarschuwd dat hun relaties met bedrijven uit de fossiele brandstoffenindustrie niet alleen hun eigen reputatie schaden, maar ook die van hun 'onberispelijke' klanten”, zegt Duncan Meisel. “Tot nu toe hebben hun bazen ervoor gekozen deze waarschuwingen te negeren, met ernstige gevolgen voor de planeet en hun mogelijkheid om jong talent aan zich te binden.”

Een trend die zich mogelijk zal voortzetten. Volgens een studie van Glimpse, het Britse equivalent van Clean Creatives, en YouGov bij 100 jonge creatieven tussen 18 en 30 jaar in het Verenigd Koninkrijk, beweert 63% zich ongemakkelijk te voelen bij het idee om te werken voor klanten die grote hoeveelheden CO2 uitstoten; 40% zou sterk overwegen om een opdracht te weigeren voor zulke klanten.

De studie van Clean Creatives is hier te vinden.

Archief / BLUE