Fr

INTELLIGENCE

Hoe kijken de Belgen naar e-commerce na de pandemie?

Maandag 26 September 2022

Hoe kijken de Belgen naar e-commerce na de pandemie?

Mollie, de Nederlandse pionier in elektronische betaalmiddelen, voerde een onderzoek naar de evolutie van de e-commerce in de postcorona wereld in Europa. Het onderzoek dat in augustus gevoerd werd, berust op 3.000 deelnemers in zes Europese landen, waaronder België.

Doelstelling is de verwachtingen van de consument in de wereld na corona te definiëren. Zoals bekend hebben de verschillende lockdowns de elektronische handel naar nieuwe hoogten gestuwd, zowel wat vraag als aanbod betreft. De vraag is of de online consumptie in het verlengde hiervan zal toenemen, stabiel zal blijven of zal afnemen.

Wat dat betreft, zegt 35% van de respondenten tegenwoordig vaker online te kopen dan vóór de pandemie. De Belgen zijn iets terughoudender dan het onderzoeksgemiddelde (30% tegenover 35%); de Britten en Oostenrijkers zijn het meest enthousiast (42%).

De toekomstplannen van de respondenten zijn genuanceerder. Dat komt in de eerste plaats omdat de huidige economische situatie hen zorgen baart: 50% van de Belgische respondenten denkt dat de economische situatie de komende maanden zal verslechteren. Dit geldt voor e-commerce, maar uiteraard ook voor de handel in het algemeen.

Desondanks is 47% van de Belgen van plan hun online consumptie te handhaven en 23% zegt zelfs te overwegen om hun online aankopen te verhogen. De Britten zijn in dit opzicht het meest enthousiast (29%).

De balans voor de intenties om online te shoppen is dus vrij positief, maar het rapport vestigt de aandacht op de evolutie van de klantervaring. De pandemie heeft consumenten weliswaar in de richting van e-commerce geduwd, maar heeft hen ook meer ervaring opgeleverd. Ze zijn veeleisender, kritischer en ongeduldiger geworden. Het rapport concludeert dat e-handelaars zich daarom voortdurend moeten richten op de kwaliteit van hun dienstverlening om zo hun klantenbestand te behouden en te laten groeien.

De studie wijst op de drie belangrijkste verwachtingen van consumenten: eenvoudige en efficiënte betaalmethoden, optimale levertijd en de mogelijkheid van gratis te retourneren.

De aangeboden betalingsmogelijkheden zijn voor 72% van de Belgen een essentiële factor, de levertijden voor 74% en gratis retourneren voor 65%.

Omgekeerd zijn de vier belangrijkste redenen om van een webwinkel af te zien voor 60% van de respondenten de verzendkosten, de prijs in vergelijking met traditionele handel (53%), de veiligheid van de betaling (48%) en de klantenservice (45%).

Om klanten aan zich te binden, worden ten slotte de betalingswijzen door 86% van de respondenten genoemd, een perfect beheer van verzending en retourzendingen (77%) en de reputatie van het bedrijf (73%).

Gezien het profiel van de initiatiefnemer richt de studie zich uiteraard op de betaling. In dit opzicht is de top 3 van betalingswijzen bijna identiek voor de zes bestudeerde landen: de "lokale" oplossing, Paypal en kredietkaarten. Voor België geeft dit Bancontact (83%), Paypal (65%) en kredietkaarten (59%).

De studie is hier beschikbaar.

Archief / INTELLIGENCE