Fr

AGENCIES

Air bevestigt B Corp-certificering

Woensdag 21 September 2022

Air bevestigt B Corp-certificering

Enkele weken na Bonka Circus behaalde Air op zijn beurt de felbegeerde B Corp certificering, een project dat twee jaar geleden begon. Uiteraard tot grote vreugde van het duo aan het hoofd van het bureau dat van duurzaamheid hun belangrijkste focus gemaakt heeft, niet alleen binnen Air maar ook, in bredere zin, voor de hele sector. Dat blijkt onder andere uit de betrokkenheid van CEO Stéphane Buisseret bij het Expert Center Sustainability van de ACC: “Onze industrie heeft bijgedragen aan het ontstaan van het probleem, dat is waar. Maar nu, met iedereen die zich bij ons aansluit - werknemers, partners, leveranciers en klanten - willen we deel uitmaken van de oplossing. We zijn aan dit project begonnen omdat we de B Corp-visie volledig omarmen: Business as a force for Good.”

“Als je de mogelijkheden hebt om gedrag te beïnvloeden, te overtuigen en uiteindelijk te veranderen, heb je een extra verantwoordelijkheid tegenover de maatschappij”, voegt Eric Hollander, founder en creative chairman van Air, toe.

Beide partners verwijzen naar de studie van McCann WW Truth Central (‘Truth about Global Brands’): “77% van de mensen gelooft dat merken beter in staat zijn om positieve verandering teweeg te brengen dan regeringen. Wij zijn er om onze klanten te helpen op de shortlist te komen van alle stakeholders - van consumenten tot investeerders tot de pers - zoals we al doen zolang het bureau. En het wordt stilaan een voorwaarde voor hun succes.”

Het duo wijst ook op de verschillende manieren waarop dit parcours hen in staat heeft gesteld om daad bij woord te voegen. Nadat het bureau koolstofneutraal was geworden, heeft Air CO2logic gevraagd hen te helpen een algoritme te ontwikkelen om de koolstofvoetafdruk van het productieproces van al hun campagnes te berekenen, te verminderen en te compenseren. Daarvoor dient de Campaign Neutralizer, die we in onze publicaties al aanhaalden en die het bureau als open source aan de industrie wil aanbieden. Ten slotte heeft Air ook zijn statuten gewijzigd om een bedrijf met een missie te worden.

Als gevolg daarvan vertrouwt 60% van de klanten het bureau nu missies met een positieve impact toe. “Het verminderen van de CO2-uitstoot volstaat niet om goed creatief werk te leveren. Campagnes voor duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid zijn vaak saai en moralistisch. Maar de geschiedenis leert dat goede creativiteit verkoopt, op alle gebieden. Ze kan een draagvlak creëren en veranderingen versnellen als ze doordacht is. Ons motto is Creativity Crafted for Progress”, besluit creatief directeur Arnaud Bailly.

Ter herinnering, Stéphane Buisseret is deze donderdagmiddag te gast bij de BMMA en NOW samen met José Fernandez (CMO van D'Ieteren) voor de moderatie van een debat met als thema 'How to communicate fairly on your transition efforts?'.

Archief / AGENCIES