Fr

MEDIA

Ads & Data presenteert datastrategie: 100% crossplatform & datadriven

Dinsdag 20 September 2022

Ads & Data presenteert datastrategie: 100% crossplatform & datadriven

Net geen anderhalf jaar na haar oprichting presenteerde Ads & Data – de regie opgericht door Telenet/SBS, Mediahuis, Pebble Media en Proximus Skynet – haar datastrategie. Bedoeling, zoals eerder aangekondigd: addressable advertising en digitale campagnes uitleveren via alle kanalen van haar publishers, dus zowel online als via televisie.
 
De strategie vertrekt onder andere vanuit de creatie van een gecentraliseerde digitale ad stack en een centrale DMP met first party data (betreffende de accounts en het surfgedrag van de ingelogde gebruikers) afkomstig van alle media in portefeuille bij de regie.
 
Om de potentiële visvijver voor targeting te maximaliseren, kunnen deze data worden aangevuld met data van andere partijen, bijvoorbeeld adverteerders, door een beroep te doen op ‘data clean rooms’ (meer bepaald dankzij de software van InfoSum) die het mogelijk maken gegevens op een veilige en anonieme manier samen te voegen en te filteren, om aldus bereik te analyseren, insights te distilleren en bereiksegmenten te bouwen. Er wordt ook getest met diverse identity solutions die op termijn de 3rd party cookies moeten vervangen. Los daarvan werkte de regie ook een contextuele datastrategie uit, voor de gevallen waarin geen of niet de vereiste consent voor het datagebruik is.
 
Omdat het om een crossplatform aanpak gaat die zowel tv als online omvat, moest de datastrategie de bakens en parameters van tv en online met elkaar verbinden.
“We hebben gewerkt aan een total videoplatform, waar we de logica van online doortrekken naar televisie”, zei Ann-Sophie Libbrecht (innovation manager Ads & Data) daarover in een interview voor de zomer. “In principe zullen we videocampagnes in de toekomst getarget kunnen uitleveren via de totale inventaris van de lineaire televisiekanalen, de inventaris die we genereren vanuit uitgesteld of opgenomen kijken (settop box) en online kijken.”
Dankzij de ondertekening van een joint controller agreement met alle partners en zoals gezegd de inzet van de InfoSum Data Clean Rooms die ondertussen ook een akkoord sloten met Proximus en Telenet, wordt het nu dus om te beginnen mogelijk om de viewers/clickers/readers van een online display / video / native campagne te retargeten in addressable TV.

De volgende stap zal erin bestaan tv-data over te zetten naar online (bijvoorbeeld door de telcosegmenten in te zetten in online campagnes), maar daarvoor is het akkoord van de telco’s vereist; voor Proximus zal dit nog dit jaar volgen, met Telenet zou dat tegen 2023 rond moeten zijn.

Archief / MEDIA