Fr

BRANDS

En als de rampzalig communicatie van Mbappé en Galtier bij PSG nu eens een goede zaak was?, door Emmanuel Goedseels (Whyte Corporate Affairs)

Vrijdag 9 September 2022

En als de rampzalig communicatie van Mbappé en Galtier bij PSG nu eens een goede zaak was?, door Emmanuel Goedseels (Whyte Corporate Affairs)

Iedereen is verontwaardigd over de manier waarop de Franse sterspeler Mbappé en de PSG-coach Galtier reageerden op een pertinente vraag van een journalist die wilde weten waarom ze een privéjet namen in plaats van de TGV naar een wedstrijd op twee uur van Parijs. Hun reactie was ontstellend: gelach, misplaatste ironie en totaal geen voeling met realiteit door mensen die spelen voor een club die voor 100% eigendom is van Qatar Sports Investments, gevestigd in een land dat nu al omstreden is voor de organisatie van de nakende wereldbeker voetbal. De twee gasten hadden de vraag bovendien verwacht. Het was niet eens een uitschuiver, maar een opzettelijke reactie bedoeld om journalisten en dus ons, het grote publiek, aan het lachen te maken.
 
Er zijn over de hele wereld honderdduizenden reacties gekomen. En ook al was dit misschien niet de bedoeling, toch was deze heisa misschien goed nieuws. 
 
Goed nieuws om het grote publiek en de voetbalfans te laten zien dat er clubs en spelers zijn die op een andere planeet leven, zonder oog voor geld, milieu, fatsoen en het inspirerende model dat zij voor de jongere generatie zouden moeten zijn. Door zo te reageren negeerden de speler en de trainer de maatschappelijke bezorgdheid die hun medemensen bezighoudt en onzeker maakt over de klimaatopwarming, de energiecrisis en de koopkracht.
 
De minachting die ze toonden was zo groot dat die de maatschappelijke, sociale en ecologische zaak zou kunnen dienen. In de komende dagen zullen PSG, en bij uitbreiding ook andere miljoenenspelers en miljardairsclubs, zich moeten aanpassen aan deze massale en verontwaardigde reactie van het publiek, zij zullen de opschudding die zij veroorzaken niet langer kunnen negeren en zullen hun daden moeten aanpassen. En zo kan een mislukte communicatie omslaan in een positief momentum en een echte mentaliteitsverandering. We mogen het hopen. Wordt vervolgd.

Archief / BRANDS