Fr

BRANDS

Vijf tips om effectief te communiceren met Gen Z, door Anne Jarry (director of marketing, Selligent Marketing Cloud)

Vrijdag 26 Augustus 2022

Vijf tips om effectief te communiceren met Gen Z, door Anne Jarry (director of marketing, Selligent Marketing Cloud)

We staan aan de vooravond van de invloed van generatie Z op merken en media. Om nog maar te zwijgen van de maatschappelijke en culturele revolutie die de komende jaren volgt. Wat zijn nu de beste lessen die marketeers moeten implementeren om de houding en gewoonten van deze generatie te integreren in hun marketingstrategieën?
 
1. Visie op duurzaamheid

Duurzaamheid en sociale (zelfs maatschappelijke) impact zijn belangrijke thema’s voor generatie Z en beïnvloeden ook aankoopbeslissingen. Daar is een essentiële maatschappelijke rol weggelegd voor bedrijven, maar ook een kans voor merken. Retailers moeten hun visie op duurzaamheid bepalen in termen van productie van producten, verpakkingsmateriaal en marketing. Duurzaamheid en gerelateerde onderwerpen zijn een belangrijke manier om contact te maken met generatie Z en om een authentieke relatie op te bouwen met consumenten buiten traditionele promotionele communicatie. Communiceer dus eerlijk en duidelijk om het idee van greenwashing te voorkomen. Verdenkt het publiek een organisatie van greenwashing, kan het vertrouwen van (potentiële) consumenten schaden en zelf leiden tot een reputatiecrisis.
 
2. Verzadiging van abonnementen

Jongere generaties, en generatie Z in het bijzonder, schrijven zich gemakkelijk in voor nieuwsbrieven en andere abonnementsvormen. Daarbij zijn ze budgetbewust en altijd op zoek naar de toegevoegde waarde. Merken moeten nadenken over hoe zij communiceren met deze nieuwe generatie, gezien generatie Z ook steeds meer een gepersonaliseerd contact verwacht. De markt wordt volwassen. Het gezamenlijke doel is om de consument de best mogelijke unieke ervaring te bieden. De uitdaging is dat jongeren zich blijven abonneren, maar ook snel weer uitschrijven. Het is van essentieel belang om nieuwe content te blijven aanbieden om hen niet te verliezen.
 
3. Omarm diverse technologieën

Generatie Z's adoptie van nieuwe sociale netwerken en technologieën transformeert marketing en verhoogt de druk op merken. Marketeers moeten het tempo van wisselende platformen en ervaringen kunnen bijhouden. De voorkeur van Generatie Z gaat momenteel uit naar naar TikTok, Snapchat of de Metaverse. Het is dan ook van essentieel belang dat merken deze ontwikkelingen blijven volgen en de veranderingen in voorkeuren van gebruikers op het gebied van sociale media kennen om contact met hun consumenten te behouden. Een andere transformatie die consumenten verwachten en merken omarmen is het betalingssysteem: het aanbieden van opties zoals levering op verzoek, contactloze betaling of "koop nu en betaal later", brengt meer flexibiliteit in de winkelervaring.
 
4. Datagredeven klantervaring

Generatie Z is bereid om persoonlijke informatie te delen voor een rijke en consistente klantervaring. Dit betekent dat retailers en merken gebruik maken van de nieuwste technologie, om ervoor te zorgen dat hun marketingboodschappen van unieke waarde zijn voor de ontvanger. En dat is een geweldige kans: het verzamelen en gebruiken van klantgegevens met respect voor de privacy is zelfs nog nooit zo eenvoudig geweest. Deze aanpak ligt aan de basis van het succes van merken. De verzamelde gegevens moeten worden gebruikt om een unieke winkelervaring aan consumenten te bieden en tegelijkertijd op AI gebaseerde optimalisaties in de hele keten te bevorderen.
 
5. AR (Augmented Reality) en VR (Virtual Reality) ervaringen

Generatie Z is veel meer bereid dan andere doelgroepen om AR en VR mogelijkheden te implementeren in het dagelijks leven. Steeds vaker moeten media en merken dus deelnemen aan deze nieuwe virtuele ruimtes of ze zelfs te creëren. Mediaconsumptie zal verschuiven van een 2D naar een 3D-ervaring. We gaan een nieuwe fase in, waarbij investeren in grote technische platforms (zowel AR en VR als hardware) essentieel is. Dit zal het medialandschap een nieuwe vorm geven, en Generatie Z zal vooroplopen bij de adoptie van deze nieuwe manier van content consumptie.

Archief / BRANDS