Fr

MEDIA

Najaarsprogrammatie Play4: tijd voor verandering en berekend risico

Woensdag 17 Augustus 2022

Najaarsprogrammatie Play4: tijd voor verandering en berekend risico

Zoals elk jaar rond deze tijd pakken de audiovisuele groepen die onze markt rijk is uit met hun programmaroosters voor dit najaar. SBS Belgium mag de spits afbijten en presenteert zijn plannen voor het nieuwe seizoen onder het motto ‘Time for a change’.
 
“Als je kijkt naar het huidige landschap, kun je alleen maar vaststellen dat er een overload aan (goede) content is”, aldus programmadirecteur Annick Bongers. “Het is zowat onmogelijk om alles te bekijken en kleinere titels komen nog amper boven het maaiveld uit.”
 
Tweede vaststelling: het kijkgedrag is fundamenteel veranderd: de hoogdagen van klassiek televisiekijken zijn voorbij en mensen kijken dus waar en wanneer ze willen. Niet alleen de jongeren trouwens, ook bij 65-plussers neemt het aandeel van VOSDAL toe. “Op Play4 kijkt gemiddeld 70% on demand naar de must see titels”, aldus Bongers. “On demand is met andere woorden het nieuwe normaal. “Die verandering moeten we omarmen en we gaan dus onze programmatie strategisch anders aanpakken.”
 
Concreet zullen de programma’s voortaan gestructureerd zijn in een helder en eenvoudig rooster. “Vanaf september stellen we onze primetime show van maandag tot en met donderdag beschikbaar ‘vanaf’ 21u, om dan bereik op te bouwen via live, on demand”, vervolgt Bongers die erop wijst dat ze al enkele jaren bouwen aan must-see formats en dat Play4 vandaag prat kan gaan op negen titels die meer dan een miljoen kijkers bereiken.
 
“Dat is een troef voor onze spot als non-spot formules”, aldus Bart Demeulenaere, CCO van regie Ads & Data. “Ons dagbereik is sinds 2018 constant gestegen, terwijl het Total TV daalt; bovendien bieden deze titels als sterke merken meer mogelijkheden inzake branded content.”
 
Demeulenaere wijst er ook nog op dat on demand kijken bewuster gebeurt: opgevraagde programma’s worden vaker uitgekeken. “Dat is dus ook commercieel interessanter, zeker met de implementatie van het unskippable reclamemodel dat VIA vorig jaar aankondigde en waarvoor de eerste cijfers eind september beschikbaar zullen zijn”, benadrukt de CCO.
 
Actua Talkshow
 
De andere grote nieuwigheid is de lancering van een nieuwe dagelijkse talkshow met Gert Verhulst, ‘De Tafel van Vier’. Die zal van maandag tot en met donderdag live uitgezonden worden vanuit Play Zuid in Antwerpen en vanaf 20u beschikbaar zijn. “We gaan voor een eigenzinnige aanpak van de actualiteit, waarbij Gert Verhulst vier gasten aan tafel vraagt voor een gesprek dat ertoe doet rond onderwerpen die mensen bezighouden. Geen duiding, wel een breed en laagdrempelig, interessant en plezant programma”, aldus Annick Bongers. “Het is een genre dat ondanks eerdere pogingen op andere zenders op dit moment niemand in Vlaanderen maakt. We willen niet meteen afgerekend worden op de eerste cijfers, maar de format de kans geven te groeien. We geloven dat het inspeelt op een bestaande behoefte.”
 
De rest van de najaarsprogrammatie omvat, zoals we dat meestal formuleren, een mix van nieuwkomers (zoals Fear Factor met Alex Agnew) en vaste waarden zoals Klopjacht, Het Parket en Over de Oceaan. En natuurlijk de jubileumreeks van ‘De Allerslimste Mens ter Wereld’ die vanaf september vier keer per week een nieuwe aflevering (en in afwachting deze hilarische trailer) op je loslaat.
 
Voor de andere zenders van de Play-familie gaat SBS bewust verder op de ingeslagen weg. Op GoPlay breidt de groep zijn aanbod van short formats verder uit. Zo versterkt Gloria Monserez GoPlay met de nieuwe reeks Liefdestips Aan Mezelf, terwijl het mobiele Play-platform ook een nieuwe dagelijkse Vlaamse realitysoap lanceert op maat van jongvolwassenen.

Archief / MEDIA