Fr

MEDIA

Google stelt einde van third party cookies uit naar 2024

Woensdag 27 Juli 2022

Google stelt einde van third party cookies uit naar 2024

Sommigen zullen het graag zien gebeuren, anderen zullen het betreuren... Maar een ding staat vast, de reclamemarkt zal zich opnieuw moeten aanpassen aan het uitstelgedrag van Google. De beslissing om een einde te maken aan third party cookies in Chrome, die oorspronkelijk voor dit jaar was gepland en vervolgens werd uitgesteld tot 2023, is opnieuw vertraagd. In een blogpost noemt Google midden 2024 als de nieuwe deadline voor de afschaffing. De reden hiervoor is het Privacy Sandbox project, dat klaarblijkelijk moeite heeft om van de grond te komen.

Google is al enkele maanden bezig met het uitrollen van API's in testversie, waaronder Google Topics, zijn nieuwste methode voor reclame targeting, nadat de FLoC technologie in januari on hold was gezet. In zijn persbericht geeft de groep aan dat hij samenwerkt met vele stakeholders: ontwikkelaars, uitgevers, marketeers, regelgevende instanties, enz. Maar ze zouden allemaal meer tijd nodig hebben om de nieuwe functies te testen, aldus Anthony Chavez, vice president van Privacy Sandbox.

Google heeft daarom een nieuwe tijdlijn bekendgemaakt: tot 2023 zullen de Privacy Sandbox tests worden uitgebreid tot miljoenen gebruikers wereldwijd; in het derde kwartaal van 2023 zullen de Sandbox API's vervolgens beschikbaar zijn in Chrome en tegen medio 2024 zullen third party cookies definitief uit Chrome verdwenen zijn. Google heeft voor de zekerheid alvast een pagina gepubliceerd die gewijd is aan updates van deze tijdlijn.

Archief / MEDIA