Fr


Close

MEDIA

Marcel Molenaar (LinkedIn): "Voor mediabureaus die geconfronteerd worden met onder druk staande marges, is B2B een kans om te investeren in zakelijk advies"

Woensdag 3 Augustus 2022

Marcel Molenaar (LinkedIn):

Wie dacht dat Cannes enkel de beste creaties in B2C viert, heeft het voortaan bij het verkeerde eind. Samen met LinkedIn en Warc lanceerden de organisatoren immers de eerste Creative B2B Lions. En omdat dat nu eenmaal een segment is dat ons bijzonder na aan het hart ligt, schoof MM aan tafel met Marcel Molenaar (country manager & director marketing solutions LinkdIn Benelux) voor een boeiend gesprek over de kunst van creatieve corporate communicatie.

De allereerste GP in de Creative B2B Lions viel te beurt aan Sherwin Williams voor zijn ‘Speaking in Color’ digital service, een creatie van Wunderman Thompson. Waarom associeert LinkedIn zich met de introductie van deze nieuwe categorie?

De award die georganiseerd wordt in samenwerking met het B2B Institute van LinkedIn dat als strategische partner en denktank verbonden is aan de nieuwe awardscategorie, en en op basis van de B2B Effectiveness Code van Warc, is er gekomen omdat onderzoek en analyse uitgewezen heeft dat creativiteit ook in zakelijke campagnes een onderscheidend criterium is. En dat inzicht wordt tot dusver nog te weinig gebruikt. B2B campagnes zijn meestal vrij instrumenteel van aard. Ze focussen op de rationele linkerhelft van onze hersenen met de bedoeling leads te genereren, terwijl ook zakelijke kopers gewoon mensen en consumenten zijn die net zo goed ontvankelijk voor creatieve campagnes die inspelen op onze rechterhersenhelft.

Bovendien ontwikkelen ze ook merkvoorkeuren, dus moet je in je communicatie aan je merk bouwen. Net als in B2C is je doelgroep immers niet altijd klaar om meteen in te gaan op een direct marketingcampagne. Cijfers tonen aan dat slechts 5% van je doelgroep ‘in-market’ is voor de diensten of producten die zakelijke adverteerders aanbieden. 95% van de ontvangers is dus helemaal nog niet zover.

Los daarvan mag je vooral niet vergeten dat het beslissingstraject in de B2B markt veel langer is dan dat van heel wat producten in de consumentenmarkt. De beslissingsstructuur is ook een pak complexer. Werken aan je merk in de B2B markt staat met andere woorden voor het werken aan je toekomstige leads. En zoals gezegd kan creativiteit in combinatie met de duur en de juiste mediakeuze het verschil maken.

En wat voor plaats is er binnen die mediakeuze weggelegd voor een corporate sociaal netwerk als LinkedIn?

LinkedIn onderscheidt zich omdat het je als adverteerder in staat stelt business te doen op de plek waar business gedaan wordt. Het is de professionele marktplaats waar professionals met elkaar netwerken, kennis uitwisselen en geïnspireerd geraken. Het is daar dat ze bereikt worden met zakelijke proposities die hen als bedrijf of professionals een stap verder kunnen helpen.

Kortom, het is het platform waar adverteerders hun doelgroep selectief kunnen bereiken, die via de juiste content te leren waar je als bedrijf en/of als product voor staat en hem op het juiste moment – als hij binnen de 5% ‘in market’ valt – doorheen de marketing funnel mee te nemen richting conversie. Daarvoor hebben we een palet aan tools in huis.

Werkt LinkedIn in feite vooral voor adverteerders of eerder met mediabureaus?

Beide. Enerzijds zie je dat adverteerders een almaar sterkere behoefte hebben aan strategisch advies voor het komende jaren. Voor de mediabureaus die geconfronteerd worden met onder druk staande marges, is het B2B segment een kans om te investeren in zakelijk advies, omdat de meeste b2b adverteerders onder de radar blijven, hoewel ze toch een grote markt vertegenwoordigen. Met die nieuwe award willen we dat onder de aandacht brengen en enthousiasme wekken.

Archief / MEDIA