Fr

BRANDS

Consumers of tomorrow: tussen tragisch optimisme en ontzag, door Griet Byl (MM)

Maandag 25 Juli 2022

Consumers of tomorrow: tussen tragisch optimisme en ontzag, door Griet Byl (MM)



Wat zou een reclamefestival zijn zonder een blik op de consumenten van de toekomst? Een behoorlijk steriele en vooral gevaarlijke orgie van zelfvoldaanheid voor de in-crowd die elke vorm van evolutie onmogelijk zou maken. Gelukkig is ‘future gazing’ in zijn meest uiteenlopende vormen een populaire bezigheid op de Cannes Lions. Aldus presenteerde WGSN, het trend forecasting filiaal van Ascential, er naar jaarlijkse gewoonte een aantal druk gevolgde keynotes over de voornaamste consumententrends voor de komende jaren.

“Er is veel veranderd sinds de laatste live editie van de Cannes Lions in 2019, met de al dan niet overroepen opmars van de metaverse en andere virtuele ruimten als opvallendste gemene deler. Tegelijk eisen mens en planeet (terecht) een plaats op in onze aandachtspanne”, aldus Carla Buzasi, voorzitter en CEO van WGSN, bij de aftrap van haar sessie rond de consument van morgen.

Die zal tegen 2024 gekenmerkt en gedreven worden door vier gevoelens.
  1. ‘Future Shock’
Daarmee wordt verwezen naar een gevoel van angst door de razendsnelle veranderingen in de samenleving en de technologie. Omdat we geen controle meer hebben, doen we sinds de pandemie veel meer dingen tegelijk. Dat zal wellicht alleen maar erger worden en we zullen nog minder tijd hebben voor echte menselijke interactie.
  1. ‘Overstimulation’
We gebruiken onze zintuigen op andere manieren, onder andere vanwege onze ‘always-on’ mentaliteit. Dat stelt onze zintuigen serieus op de proef en maakt dat onze aandachtspannes veel korter zijn.
  1. ‘Tragisch optimisme’
Een heel interessant sleutelbegrip. In plaats van ‘toxisch en koste wat kost positief’ te zijn, zal de tragische optimist streven naar een realistischere visie op het leven en zoeken naar betekenis te midden van de onvermijdelijke tragedie van het menselijk bestaan. Dus niet dansen op de vulkaan van onze uitdovende planeet maar zoeken naar oplossingen en er tegelijk het beste van maken.
  1. ‘Awe’
Ontzag creëert bescheidenheid en connectie, vertraagt het ritme en zorgt voor pauze.

Op basis van deze gevoelens distilleerde WGSN vier verschillende consumentenprofielen die elk een andere benadering vragen. Zo willen The Regulators van GenX controle over de levens die ze leiden en zijn ze op zoek naar convenience. The Connectors proberen dan weer een nieuwe wereld te maken zoals zij die zien. Zij drijven The Great Resignation aan. The Memory Makers transformeren hun zoektocht naar perfectie in een streven naar aanwezigheid in het nu. Ze maken tijd en willen goed oud worden. The New Sensorialists vormen de meest veeleisende categorie van hybride consumenten die het beste van alle werelden willen.

Om optimaal op deze trends in te spelen, aldus WGSN, moeten merken tgen 2024 de metaverse omarmen en de tijd nemen om uit te zoeken hoe dat het nuttigst kan zijn voor henzelf en hun consumenten. We zullen zien😉

Archief / BRANDS