Fr

BLUE

Diversity & Inclusion ook prioritair voor WFA, door Griet Byl (MM)

Woensdag 27 Juli 2022

Diversity & Inclusion ook prioritair voor WFA, door Griet Byl (MM)

Net zoals in de rest van de sector en de wereld was diversity & inclusion een van de hoofdthema’s op de Cannes Lions dit jaar, niet alleen binnen het officiële programma, maar ook bij de vele seminaries en ontmoetingen in de marge van het festival. Zo organiseerde de Embassy of Dutch Creativity met de eeuwig dynamische Kyra Roest een volledige dag rond het thema in partnerschap met Creative Equals en de WFA.

“We doen allemaal ons best om dingen te verbeteren”, aldus Belinda Smith, de behoorlijk geniale oprichtster van The Second Arrow en Diversity Ambassador van de WFA tijdens een van de panels die dag. “Maar het is niet zo eenvoudig. Bovendien is er een verschil tussen de DEI-problematiek in het werk dat marketeers maken en hun al dan niet inclusieve werkervaring.”

Ze wees ook op de rol van empathie als kern en sleutel voor een diverse en inclusieve maatschappij en hamerde op hoe belangrijk het is om DEI uit z’n silo te halen, omdat je anders toch preekt voor mensen die toch al overtuigd zijn. “Wat zou ervoor nodig zijn om ervoor te zorgen dat blanke mannen inclusiviteitscoaches willen zijn?”, merkte een ander panellid fijntjes op. Een bijzonder pertinente opmerking en een serieuze uitdaging, als je ’t ons vraagt. Zolang niet iedereen het gevoel heeft dat de problematiek hem of haar (en alles daartussen) aanbelangt, staan we per definitie nergens.

De WFA maakte van de gelegenheid gebruik om aan de hand van de bevindingen uit zijn vorig jaar gelanceerde Global DEI Census zijn Global DEI Charter for Change te lanceren, met de bedoeling reële acties ter verbetering van de ervaring van de vele groepen in de marketingindustrie te verbeteren.

11 actiegebieden

“De industrie heeft vooruitgang geboekt de afgelopen jaren”, aldus Stephan Loerke, de CEO van de WFA tijdens het gesprek dat we met hem hadden aan de vooravond van de lancering. “Ik was hier in 2017 toen de Unstereotype Alliance gelanceerd werd. Sindsdien is het bewustzijn rond de problematiek wel degelijk gegroeid.”

Dat kan wel zijn, maar de volgende vraag is wat we er gaan aan doen. “Er zijn beloftes en verbintenissen geweest en daar zijn we blij om”, aldus Loerke. “Het is een vooruitgang als bedrijven zeggen dat ze openlijk hun verantwoordelijkheid nemen en zeggen wat ze gaan doen. In vele gevallen is er echter geen framework en weten bedrijven niet hoe ze de problematiek moeten aanpakken. Daarom hebben we vorig jaar bij wijze van nulmeting en stand van zaken onze Census gelanceerd en ook een gids uitgebracht over bias in onze industrie en hoe je die moet aanpakken.”

Concreet omvat het Charter 11 actiegebieden en reikt ook beproefde ideeën aan die organisaties of bedrijven kunnen ‘stelen’ van hun collega’s. Een betere diversiteit in werk en beleving is overigens niet alleen ethisch verantwoord, maar ook het beste vanuit marketingperspectief, benadrukt de CEO nog. “Daarvoor is bewijs genoeg. Niet-stereotype content genereert 25% meer ROI, toont onderzoek aan. Dat willen we promoten met de WFA.” Hij raadt bedrijven aan om op zoek te gaan naar een extern perspectief en een frissen blik, maar ook om te gaan kijken wat voor initiatieven er al bestaan in andere sectoren.

Om te tonen dat het menens is en niet enkel gaat om loze beloften, wil de WFA volgend jaar controleren in welke mate er vooruitgang wordt geboekt door in 2023 een tweede golf van zijn DEI-onderzoek te voeren. We zijn alvast benieuwd naar de resultaten.

Archief / BLUE