Fr

BRANDS

Met Ad Net Zero wil de sector tegen 2030 enkel nog milieuvriendelijk adverteren, door Wim Demyttenaere

Woensdag 27 Juli 2022

Met Ad Net Zero wil de sector tegen 2030 enkel nog milieuvriendelijk adverteren, door Wim Demyttenaere

Op de tweede dag van deze editie van de Cannes Lions deelden de organisatoren van het festival het podium met een indrukwekkende en talrijke groep van vertegenwoordigers van wereldmerken, reclamegroepen en de Advertising Association (AA). We besparen je hun namen en vooral lange functietitels, en houden het bij de merken waarvoor ze staan: Unilever, Advertising Association, Havas Group, WPP, IPG, Dentsu International, Meta, Publicis Groupe, World Federation of Advertisers, 4 A’s, IAA Global, Sky Creative, ANA, Google, IAB en Omnicom Group.
 
Samen brachten ze de boodschap dat onze sector onze manier van werken kan en moet veranderen om mee te bouwen aan een duurzame toekomst. Deze toonaangevende bedrijven nemen daadwerkelijke beslissingen om hun manier van adverteren af te stemmen op de klimaatdoelstellingen. Het doel is dat iedereen die in onze sector actief is, er mee voor kan zorgen dat tegen het einde van dit decennium elke advertentie een groene advertentie zal zijn. Daartoe lanceerde de AA 'Ad Net Zero', met als doelstelling de CO2-impact van het ontwikkelen, produceren en publiceren van reclame tegen 2030 tot nul te reduceren. Zo wordt elke advertentie een groene advertentie.
 
Grootste uitdaging ooit voor hele sector

Volgens Simon Cook, CEO van de Cannes Lions, staat onze sector voor een van de grootste uitdagingen ooit, om te bewijzen dat we een positieve kracht kunnen zijn bij het aanpakken van de klimaatcrisis. Deze uitdaging geldt voor iedereen in onze sector. Reclameprofessionals willen weten wat ze kunnen doen om onze planeet nu en in de toekomst beter te helpen maken. Als organisatoren van een van de grootste festivals van de creativiteit neemt Cannes Lions deze uitdaging op zich. Ze zijn er zich van bewust dat onze sector moet veranderen, en vlug, als we de klimaatcrisis willen aanpakken. Dit moeten we zien in het werk dat we produceren. En in de manier waarop we als sector samenwerken over het hele eco-systeem: merken, agentschappen, media- en tech-bedrijven.
 
De fundamentele rol van CannesLions is mensen samenbrengen, samenwerken en de grootste obstakels die we tegenkomen, aanpakken. We gebruiken creativiteit om ons deel van het werk te doen. Zo kunnen we de overgang maken naar een Net Zero wereldeconomie. Cook gelooft er vast in en promoot het verbinden van mensen met elkaar, zowel face to face als online. Om actie te ondernemen en de verantwoordelijkheid op te nemen voor hun CO2-voetafdruk was CannesLions trouwens de eerste evenementorganisator in deze sector die zich aansloot bij Ad Net Zero.

Archief / BRANDS