Fr

CREATIONS

'Kill Your Darlings': 40' reclame voor reclame om het DNA van Togetherr te promoten

Woensdag 20 Juli 2022

'Kill Your Darlings': 40' reclame voor reclame om het DNA van Togetherr te promoten

De documentaire 'Kill your Darlings' die op Cannes Lions in première ging, is een must voor iedereen die van creatieve reclame houdt. De film volgt een jonge Duitse creatief die nadenkt over de toekomst van haar beroep, terwijl ze de wereld rondreist en marketinggoeroes Scott Galloway, Cindy Gallop (MakeLoveNotPorn), Fernando Machado (Activision), Rob Reilly (WPP), Bianca Guimaraes (Mischief), Anselmo Ramos (GUT) en vele anderen ontmoet.   

De film is interessant, omdat hij een aantal problemen belicht die alle DE&I-charters in de wereld proberen op te lossen. Er wordt ook een aantal sombere voorspellingen gedaan over de toekomst van de reclame. Scott Galloway gelooft bijvoorbeeld dat advertising op korte termijn zal worden vervangen door AI; Cindy Gallop denkt dan weer dat de industrie nooit zal veranderen, omdat ze "een gesloten lus vormt van blanke mensen die met blanke mensen praten over andere blanke mensen", terwijl Rob Reilly "een industrie beschrijft die op zijn breekpunt staat" en pleit voor een radicale verandering van het creatieve ecosysteem...
"Deze film is controversieel en zal sommigen in de industrie misschien op de tenen trappen, maar ik hoop dat mensen hem nemen voor wat hij is: een eerlijke film die geen blad voor de mond neemt, maar tegelijk respect en liefde betoont aan onze industrie en wat we doen als creatieven", aldus Per Pedersen, de man achter het project, Per Pedersen. De oprichter van By The Network, waarvan ook mortierbrigade deel uitmaakt, is namelijk ook lid van de creatieve raad van Togetherr.  
 
In feite werd dit nieuwe transactieplatform, de opdrachtgever van 'Kill your Darlings', ontworpen en gebouwd door Fiverr, 's werelds grootste freelance marktplaats. Doelstelling: creatieve teams samenstellen en ze in contact brengen met merken en bureaus.  
 
"Het doel is om de business van creativiteit te veranderen, en de manier waarop klanten, talent en bureaus met elkaar omgaan, omdat onze industrie vandaag de dag vastzit in een sleur, die langzaam de creatieve energie en ambitie verstikt die haar nochtans ooit kenmerkten", zegt Amir Guy, een voormalig Grey en Wunderman Thompson, die nu aan het roer staat van Togetherr.  
 
"Het agency-of-record model dat gebaseerd is op hoge honoraria, massa's medewerkers, hoge overhead en complexe processen beantwoordt niet aan de behoeften van de klanten van vandaag. Ze hebben veel meer nodig voor minder, en sneller", vervolgt Amir Guy waarmee hij de mantra van Per Perdersen herhaalt (zie het gesprek dat we enkele maanden geleden met hem hadden hier).  
 
"Proberen aan deze behoeften te voldoen zonder het complexe systeem van onze sector te veranderen, heeft geleid tot desillusie, gebrek aan moed, tekort aan enthousiasme en een exclusieve kortetermijnvisie. We zijn onze creatieve iconen kwijt, we hebben geen magiërs meer en onze verhalenvertellers zijn weg. Creatieven zijn uit onze sector verdreven, en opdrachtgevers zoeken hen nu elders en denken opnieuw na over hoe zij hun creatieve output eenvoudiger kunnen maximaliseren."  
 
In de praktijk is het Togetherr-platform gebaseerd op een eigen technologie op basis van AI en machine learning, het Creative Genome, dat creatieve teams vindt die bij een bepaalde opdracht passen. De koper - adverteerder of bureau - kan dan kiezen die het best aansluit bij de vereiste vaardigheden. Klanten betalen een vergoeding van 15% per project, plus de kosten van een eigen account director bij Togetherr. Registratie is gratis, maar er is uiteraard een login nodig om deel uit te maken van de community.  
 
Zoals vermeld op de website werd Togetherr opgericht in samenwerking met grote namen uit de sector die het bedrijf helpen talent te werven. Het platform, dat op 9 juni van dit jaar werd gelanceerd, telt al meer dan 1.100 creatieven en 30 onafhankelijke microbureaus. Campagnes en projecten beginnen bij een gemiddelde prijs van $50.000.

Archief / CREATIONS