Fr

MEDIA

Thomas Duprel (Tarmac): "We zijn erin geslaagd met de jongeren te communiceren via een uniek merk"

Vrijdag 1 Juli 2022

Thomas Duprel (Tarmac):

In 2017 presenteerde de RTBF Tarmac, zijn media gericht op de jongeren van Gen Z.

Ter gelegenheid van zijn vijfde verjaardag nemen we dat 100% digitale medium onder de loep in het gezelschap van chef redactie, creator en MC Thomas Duprel (alias Akro).

Voor wie Tarmac nog niet zou kennen: waar staat dat precies voor?

Tarmac is het eerste 100% digital native media van de RTBF, ontstaan vanuit ons streven om Generatie Z te bereiken via hiphop en geekcultuur. Franstalig België telt ongeveer 600.000 jongeren van 15 tot 24 jaar en geen enkel Belgisch massamedium richtte zich rechtstreeks tot deze bevolkingsgroep.

Wij hebben onze strategie toegespitst op sociale netwerken omdat jongeren, afgezien van grote evenementen zoals sport en nieuws, de traditionele omroepkanalen van de RTBF niet gebruiken. Daarom richten we ons tot hen met specifieke content en formaten, terwijl wij steunen op de pijlers die hun populariteit hebben bewezen: nieuws/informatie, entertainment en radio.

Wat voor balans maken jullie op na vijf jaar?

Een zeer positieve. We zijn erin geslaagd om jongeren aan ons te binden met een uniek merk. Naast deze relatie heeft dit succes ervoor gezorgd dat heel wat presentatoren en artiesten ondertussen erkenning genieten en van zich konden laten horen, vooral tijdens corona, toen er geen optredens en voorstellingen waren. We zijn er ook in geslaagd om samen te werken met sterren, om grote evenementen te organiseren... Een hele reeks successen die de invloed van Tarmac aantonen, ook in het buitenland.

Dat blijkt ook uit de cijfers. In zijn vijfjarig bestaan heeft Tarmac in iets minder dan een jaar tijd 1,4 miljoen abonnees aangetrokken op Facebook, 438.000 op YouTube, 246.000 op Instagram en al 262.000 op TikTok.

Welk recept hanteren jullie?

Wij zijn begonnen met een team dat voor 50% bestond uit ervaren profielen en voor 50% uit talenten die we hebben helpen groeien. We proberen hen te begeleiden in hun ontwikkeling zonder hun codes en persoonlijkheid aan te tasten, zodat zij zo authentiek mogelijk blijven en zo dicht mogelijk bij de jongeren staan.

Vanuit technisch oogpunt hebben wij aangetoond dat wij hoge normen hanteren voor de video's, inzake afwerking, geluid, beeld en ondertiteling, iets wat op lange termijn vruchten heeft afgeworpen.

Maar onze grootste troef komt van de sociale netwerken waar wij berichten en formaten inzetten die aangepast zijn aan het gebruikte platform. Dit is een permanente uitdaging: door de frequente veranderingen moeten wij ons voortdurend vernieuwen om de trends bij te houden. We zitten in een test&learn proces wat de formaten betreft – er zijn er 45 getest sinds de lancering - terwijl we ons blijven baseren op de fundamenten - nieuws, humor, muziek, enz. - die werken.

Ten slotte heeft Tarmac talrijke evenementen georganiseerd die een nauwe band met het publiek gesmeed hebben.

Wat mogen we in de toekomst verwachten?

In audio koesteren we de ambitie om de komende twee jaar de lineaire radio echt te ontwikkelen op bepaalde belangrijke momenten van de week (Tarmac bereikt dagelijks gemiddeld zo'n 13.000 12+ luisteraars – bron: CIM). 

We willen ook de liveshows die we op YouTube, Instagram en Facebook hadden, rechtstreeks naar de radio overbrengen. Wij zouden de sequenties automatisch willen filmen en vervolgens aan elk platform aangepaste videocapsules van hoge kwaliteit aanbieden.

Ten slotte willen we Tarmac ook op sportvlak ontwikkelen. We zouden debriefings na belangrijke voetbalwedstrijden willen introduceren, met deskundigen rechtstreeks op onze netwerken, een beetje zoals we gedaan hebben tijdens de Wereldbeker. Het is een concept dat zijn doeltreffendheid heeft bewezen, omdat we live kunnen communiceren met jongeren die de wedstrijd hebben gezien en naar deze platforms komen om er commentaar hun commentaren te delen.

Archief / MEDIA