Fr


Close

BRANDS

(Not) workin' 9 to 5, door Griet Byl (MM)

Zondag 3 Juli 2022

(Not) workin' 9 to 5, door Griet Byl (MM)

De afgelopen jaren was de grens tussen job en privéleven al wel enigszins vervaagd door de always on filosofie waartoe we ons massaal bekeerden, maar er was toch nog steeds een onderscheid tussen werk en privé, tussen arbeid en vrijetijd, tussen week en weekend. Elk moment had zijn eigen routines, zijn typische gewoonten, zijn bijhorende activiteiten en vaste consumptiepatronen die elkaar bijna uitsloten. Tot in 2020 de pandemie toesloeg en we met z’n allen thuis moesten werken: dag scheidingslijn, weg routine, gedaan met vaste patronen.

Ondertussen is de coronacrisis grotendeels voorbij, maar de grote terugkeer naar kantoor blijft uit. De Great Resignation slaat toe en bij wie wel zijn job houdt, lopen work &play naadlozer dan ooit in elkaar over. Recent onderzoek dat Forrester Consulting op verzoek van Microsoft Advertising voerde bij meer dan 5300 werknemers wereldwijd toont aan dat 59% van de respondenten hun persoonlijke taken even belangrijk vinden als hun professionele bezigheden tijdens de werkuren. Bijna twee derde (62%) koopt regelmatig producten en diensten tussen 9 en 5 en 51% geeft aan vaker online kopen te doen tijdens de werkdag dan voor de pandemie. Nog volgens het onderzoek zit 63% van de consumenten vandaag meer achter hun PC dan vroeger en 56% gebruikt devices of apps van het werk voor persoonlijke taken.

Het fenomeen leidde zelfs tot het ontstaan van een nieuw begrip: de Workday Consumer, een nieuwerwetse en veelslachtige persona die overdag (en soms ook ’s avonds) zowel werknemer en burger als consument is. Hij of zij zit in een professionele videocall, houdt een oogje op zijn kroost, checkt het weerbericht, typt een e-mail, aait de kat, reserveert een concertticket en een babysit, doet een betaling, boekt een citytrip, neemt een pakje in ontvangst, en droomt over minder chaos. Allemaal tegelijk.

Hoe efficiënt dat multitasken uiteindelijk is (en wat voor impact het heeft op ons wellicht almaar schizofrenere en verstrooidere brein), zal op termijn nog moeten blijken. Feit is alvast dat merken en adverteerders maar beter rekening houden met deze nieuwe multimindset als ze willen voorkomen dat hun zo zorgvuldig getargete reclamecampagnes niet, te veel of op het verkeerde moment gezien worden tijdens de consumer journey.

Wat er ook van zij, op de redactie wordt het stilaan tijd voor het grote zomerreces. Dit is dan ook de laatste zondagse Brunch van het seizoen. De volgende valt in je bus na 15 augustus. Geniet ondertussen van de zon en de nieuwste song van Queen B😉

Archief / BRANDS