Fr

BLUE

New Talent - Clémentine Flament (Your Communication Sucks): "Iets moois maken is vandaag niet meer genoeg, iets zinvols is belangrijker"

Dinsdag 28 Juni 2022

New Talent - Clémentine Flament (Your Communication Sucks):

Na het behalen van haar diploma in marketing en corporate communicatie aan de ULB, begon Clémentine Flament onlangs bij Your Communication Sucks, waar ze eerder drie maanden stage liep. Het bureau met de verfrissende naam werd net voor de gezondheidscrisis boven de doopvont gehouden. Clémentine Flament is bijzonder geboeid door schrijven, de sociale netwerken en de implementatie van creatieve strategieën.
 
Hoe ben je bij YCS terechtgekomen?
 
Toen ik een stage zocht in mijn Master 2 in Communication Corporate en Marketing, werd mijn aandacht getrokken door de website van Your Communication Sucks en vervolgens door het Instagram-account van het bureau. Het was liefde op het eerste gezicht.
 
Visueel intrigeerde alles me: het sprak me allemaal aan. Dus heb ik meteen contact opgenomen met Virgilia (Founder & Marketing Guru, nvdr). Een koffie in Parijs later was mijn stageovereenkomst ondertekend. Het eerste hoofdstuk van een mooi vrhaal was begonnen.
 
Is het belangrijk voor jou dat het bureau enkel vrouwen tewerkstelt?
 
Eerlijk gezegd niet echt. Dat was in elk geval niet iets wat me in het bijzonder aantrok, maar ik houd wel van de dynamiek die erdoor ontstaat: inspirerende en interessante vrouwen van verschillende horizonten die elkaar begeleiden en samen projecten verwezenlijken met finesse en enthousiasme. Ik denk dat het de passie voor communicatie en marketing is die ons drijft en verbindt; dat is waar het voor mij om gaat en wat de kracht en de schoonheid van het bureau maakt. Uiteraard zijn mannen welkom om het team te versterken (lacht).
 
Wat beviel je verder nog aan het bureau?
 
Zonder twijfel, de omvang: een bureau op mensenmaat is een bureau dat in staat alles aan te pakken. Het is het idee dat niets onmogelijk is, ook al zijn we kleiner dan anderen, we hebben iets te betekenen dankzij onze ideeën, onze inspiratie en ons werk.
 
We moeten alles doen: fotografie, video, copywriting, marketingstrategieën ontwikkelen, en niet te vergeten de relatie met onze klanten onderhouden. Daarnaast moeten we ook vertrouwd raken met een verscheidenheid aan tools: de Adobe suite, Wordpress, Creator Studio, Canva, enzovoort. Kortom, we zijn op alle fronten!
 
Om onze doeltreffendheid en toegevoegde waarde te behouden, zijn wij verplicht onze kennis voortdurend bij te schaven, onze nieuwsgierigheid dagelijks te ontwikkelen, ons op de hoogte te stellen van nieuwe producten, trends en actuele gebeurtenissen.
 
Wat vind je van de aandacht voor alle vormen van diversiteit in de communicatie?
 
Dat is een grote vraag. Ik denk dat wij actief zijn binnen een domein dat, als een spiegel, de toestand van onze samenlevingen weergeeft. Iets moois maken is vandaag niet meer genoeg, iets zinvols bedenken is belangrijker.
 
Laten we een stapje terug doen en ons in de plaats stellen van consumenten van content. We hebben niet meer dan twee minuten nodig om te beseffen dat onze verwachtingen van bedrijven en merken sterk geëvolueerd zijn. Onze verwachtingen zijn absoluut niet dezelfde als 5 of 10 jaar geleden.
 
De manier waarop we naar merken, bedrijven en hun communicatie kijken, verandert radicaal naarmate de behoeften, verlangens en grote kwesties in een samenleving veranderen. Wij hebben bij onze klanten gemerkt dat ze bijzonder attent zijn voor de manier waarop bedrijven communiceren, omdat ze echt willen dat zij het doorgeefluik worden van de maatschappelijke werkelijkheid, van de grote sociale engagementen en kwesties die de samenleving bezighouden. Communicatie moet eerlijk, oprecht en gepast zijn.
 
Op basis van deze premisse ben ik van mening dat de toegenomen aandacht voor alle vormen van diversiteit in de communicatie volkomen gerechtvaardigd is. Diversiteit is een van de grote maatschappelijke thema's van vandaag en het is duidelijk dat wij, als bureau, ons daaraan moeten aanpassen en er op een intelligente manier op moeten reageren, in wat we schrijven, in onze campagnes, in onze strategieën, enz.
 
Duurzame ontwikkeling is ook een grote uitdaging voor merken en hun bureaus. Hoe zie jij dat?
 
Als bureau hebben wij inderdaad een echte rol te spelen in de begeleiding van onze klanten naar een meer verantwoordelijke wereld.
 
Als een duurzame of sociale aanpak voor een van onze klanten of prospects moet worden overwogen, is het onze doelstelling hen daarvoor te waarschuwen. Wij hebben niet alleen bedrijven die actief zijn op het gebied van duurzame ontwikkeling, maar wij werken met elk van onze klanten samen om hen te interesseren voor deze belangrijke vraagstukken. Wij bieden hun bijvoorbeeld meer geëngageerde posts, wij nodigen hen uit om nieuwe reflexen aan te nemen, zoals meer verantwoorde of zelfs recycleerbare oplossingen voor het verzenden van producten...
 
Het gaat om een reeks kleine acties, op onze schaal, die bedrijven in staat zullen stellen diepgaandere veranderingen door te voeren.
 
Wat ik ook leuk vind aan ons werk, is de rol om mensen te begeleiden naar positieve verandering.
 
Waar zie jij jezelf binnen enkele jaren?
 
Alleen de tijd zal het leren. Persoonlijk hoop ik dat ik net zo inspirerend zal zijn als alle vrouwen met wie ik dagelijks werk. Professioneel gezien wil ik een team leiden en hen ondersteunen bij de ontwikkeling van projecten die zinvol zijn en waarvoor ik gepassioneerd ben.
 
Ik wil ook in verschillende sectoren werken, zodat ik zo veel mogelijk kan leren. Het zou de bedoeling zijn op termijn expertise te ontwikkelen op een of meer van mijn favoriete gebieden, die verband houden met marketing en communicatie. Waarom zou ik geen expert worden op het gebied van digitale communicatie? Wie weet?

Archief / BLUE