Fr

INTELLIGENCE

Wunderman Thompson buigt zich over nieuw online shoppinggedrag

Woensdag 29 Juni 2022

Wunderman Thompson buigt zich over nieuw online shoppinggedrag

De zesde editie van ‘The Future Shopper’, het onderzoek van Wunderman Thompson gaat over de laatste evoluties inzake consumentengedrag. De pandemie heeft immers een belangrijke impact gehad, in die mate dat 72% van de respondenten zegt beter vertrouwd te zijn met technologie sinds de lockdown. Resultaat? 57% van de totale uitgaven gebeurde online, een groei van online shopping die in de toekomst verder zou moeten doorzetten. Het onderzoek leert ons ook dat 60% van de consumenten van plan zijn meer digitale kanalen te gebruiken om aankopen te doen.

Maar impliceert dat dan per definitie het einde van de fysieke winkels? Neen, want consumenten hebben een omnichannel visie op shopping: 60% koopt liever bij een merk en een distributeur die over een fysieke en digitale winkel beschikken. Het digitale aspect is dus almaar beter geïntegreerd in het overwegings- en aankoopproces en de marketplaces komen als grote overwinnaar uit de bus.

Zij profiteerden niet als enige van de gezondheidscrisis: ook de sociale platformen worden populairder, dankzij social commerce. 65% van de shoppers heeft er al een aankoop gedaan en 53% is van plan meer uit te geven via dit kanaal.

De uitdaging van de spelers in online shopping zal erin bestaan zich te onderscheiden op verschillende criteria:
  • Een voorbeeldige klantervaring: 58% van de shoppers zegt niet te willen kopen bij een retailer, merk of marktplaats die niet aan hun verwachtingen voldoet;
  • Snelle levering: 70% wil een met Amazon Prime vergelijkbaar aanbod van online spelers. 24% verwacht dat hun online bestelling in minder dan twee uur wordt geleverd;
  • Een efficiënte retourservice (23% van de online bestelde artikelen wordt geretourneerd) en het aanbieden van duurzaamheidsoplossingen: een steeds belangrijker criterium voor consumenten, waarbij 65% ethiek en moraal een belangrijke rol in hun besluitvorming noemt en 61% graag koopt bij retailers en merken die een visie hebben die verder gaat dan alleen het verkopen van producten.
Ten slotte wordt in de studie benadrukt dat retailers, merken en marktplaatsen niet langer alleen verkopen aan mensen van vlees en bloed, maar ook aan hun avatars (gaming en metaverse): 62% van de consumenten heeft geld uitgegeven aan gaming, 29% aan de metaverse en 60% is geïnteresseerd in het kopen van dezelfde producten voor zichzelf en hun avatars.

Archief / INTELLIGENCE