Fr


Close

BRANDS

Mark Read (WPP): "Bedrijven uit de fossiele energiesector moeten een onderdeel van de oplossing zijn"

Donderdag 30 Juni 2022

Mark Read (WPP):

"Laten we actie ondernemen tegen reclame die medeplichtig is aan de klimaatchaos", stond tijdens de Cannes Lions te lezen op de website Greenpeace.fr. De militanten doken als ongenode gasten op het festival op en de kans is groot dat de organisatoren ze liever kwijt dan rijk waren geweest. De industrie zelf trouwens ook, hoewel ze redelijk vaak herhaalt dat ze "een deel van de oplossing kan zijn", door het te hebben over alles wat met klimaat en duurzaamheid te maken heeft.

De hele week door waren in de straten van Cannes en rond het Festivalpaleis slogans te zien als 'No Award On a Dead Planet' en 'Ban Fuel Advertising'. De guerrilla-actie van Greenpeace begon tijdens de openingsceremonie, toen de ondertussen beroemde Gustav Martner opdook op het podium. Als Greenpeace-activist en ex-ECD van  Crispin Porter & Bogusky, kwam hij symbolisch de prijs die hij ooit won met een VW-campagne terugbrengen, om "de medeplichtigheid aan de kaak te stellen van reclamebureaus die samenwerken met vervuilende bedrijven en bijdragen aan het vertragen van de klimaatactie". Een paar uur later, moest Martner zijn accreditatie afgeven en werd hij verbannen van het Festival.... 
In het kielzog verstoorde Greenpeace een WPP-feestje op een privéstrand: de organisatie beschuldigde de groep ervan te werken "voor klimaatschadelijke bedrijven zoals Shell, Exxon, Chevron en BP": zo'n 40 activisten gingen in kajaks van boord van de Rainbow Warrior om de feestgangers aan te spreken op hun verantwoordelijkheid in de klimaatcrisis. Donderdagmorgen beklommen diezelfde activisten het dak van het Paleis via de grote ladder van een brandweerwagen.

Op zijn website stelt Greenpeace dat "het IPCC in zijn laatste rapport deze communicatiestrategieën heeft bestempeld als een belemmering voor klimaatactie, terwijl meer dan 450 wetenschappers een brief hebben ondertekend waarin PR- en reclamebureaus worden opgeroepen niet langer samen te werken met bedrijven die fossiele brandstoffen gebruiken. Veel professionals in de sector hebben de sprong al gewaagd, zoals de Clean Creatives-beweging van creatieven die hebben beloofd niet langer voor de fossiele-brandstofindustrie te werken". Iets om over na te denken.
Mark Read: "Greenpeace heeft gelijk, maar..."
Tot besluit geven we nog graag de verklaringen van Mark Read in Campaign mee. De CEO van WPP zei dat Greenpeace gelijk heeft om de klimaatcrisis en de impact van koolstof te benadrukken, maar hij gelooft ook dat fossiele energiebedrijven "een onderdeel van de oplossing" moeten zijn: "Onze taak bij WPP is om hen te helpen eerlijk en accuraat te communiceren over de stappen die zij ondernemen om over te stappen naar een koolstofarmere economie."

Hij zei ook dat WPP alleen zal werken voor energieklanten die zich houden aan bepaalde wereldwijde normen voor koolstofuitstoot: "We willen niet werken met energiebedrijven die het Akkoord van Parijs proberen te dwarsbomen. Tegelijkertijd mogen we ons niet bezondigen aan greenwashing of een verkeerde voorstelling geven van wat deze bedrijven doen. Wij leiden ons personeel op en brengen hen op de hoogte van de marketingnormen."

Read gaf ook toe dat de uitdaging voor WPP erin bestaat het juiste evenwicht te vinden. De Britse groep werkt onder meer voor BP en Shell. 
... en ondertussen laten de UNDP & Sawa een dino los op de Cannes Lions
Tegelijk maakte ook het United Nation Development Program gebruik van het festival om alle aanwezigen te sensibiliseren voor de dringende noodzaak voor ons allen om in actie te schieten en iets aan de klimaatcrisis te doen.

Dat deed het in het gezelschap van Frankie the Dino, het hoofdpersonage dat de hoofdrol speelt in 'Don't choose extinction', de campagne van UNDP die ondertussen al 1,8 miljard views genereerde en mede dankzij de steun van SAWA gedurende acht weken wereldwijd in de bioscoop te zien is. Bedoeling is aldus GenZ, de millenials en GenX beter te bereiken.

De campagne die genomineerd was in vier categorieën op de Lions, toont de computergegeneerde utahraptor Frankie die een algemene vergadering van de UN binnenstormt en de aldaar aanwezige ambtenaren oproept om de mensheid het lot van de dino's - uitroeiing - te besparen. "At least we had an asteroid", zegt Frankie. "What's your excuse?" De film benadrukt vervolgens de nefaste impact van fossiele brandstoffen en suggereren oplossingen voor de overgang naar een groenere economie, met een dringende oproep aan elke aardbewoner om nu in acti te schieten en allemaal iets te doen. In het geval van de reclamesector op het festival hun creatieve talent, in het geval van de journalisten in de pressroom hun pen en hun respectieve media.

Archief / BRANDS