Fr

AGENCIES

Alex Thoré (Magis) over Perfomance Content Marketing

Vrijdag 24 Juni 2022

Alex Thoré (Magis) over Perfomance Content Marketing

In 2018 besloot Alex Thoré na vijf jaar bij Proximus om zijn eigen structuur uit de grond te stampen. Met Magis verwezenlijkte hij zijn droom als ondernemer, zoals hij het toen uitdrukte. Vandaag werkt het bureau voor klanten als Delhaize, e5, Johnson&Johnson en Croky, vaak via partnerships met de leden van het ecosysteem Brandbloxx.

Het aanbod van Magis is duidelijk geëvolueerd sinds zijn oprichting. Kun je hierover wat meer vertellen?

Aanvankelijk legde Magis zich toe op digitale marketingoplossingen voor bedrijven: tools voor het opzetten van campagnes, het volgen van de prestaties, enz. Doelstelling was om bedrijven die onze digitale producten en diensten gebruikten, concrete en operationele oplossingen te bieden die meer resultaten zouden opleveren.

Geleidelijk ontdekten we waar de toegevoegde waarde ligt voor de adverteerder en de consument. Oorspronkelijk ging het inderdaad over performance marketing en hoe je de consumer journey kunt optimaliseren in een always on aanpak, vanuit het idee dat de consument niet noodzakelijkerwijs een behoefte heeft tijdens de zes weken van een campagne, maar dat we op elk moment en dankzij de evolutie van de technologie permanent aan zijn verwachtingen kunnen voldoen. En dus moeten merken er zijn wanneer de consument hen nodig heeft. Vroeger speelden wij hierop alleen in door middel van performance marketing, waarbij veel werk werd besteed aan het opsporen van behoeften.

Het doel voor een merk is om, via digitale media, een groot aantal mensen naar een merksite te trekken en ze tijd te laten doorbrengen met het merk. En dit is waar onze aanpak zich heeft ontwikkeld. Je kunt niet alleen vertrouwen op de creatie van de structuur van de journeys, om consumenten op een continue basis naar het merk te trekken; je moet ook beschikken over boeiende en relevante inhoud. Vandaar de verschuiving van performance marketing naar performance content marketing.

De manier waarop content wordt geplaatst, verschilt naar gelang van de kanalen en formaten. Dit vereist kennis van alle kanalen, een echte expertise. En de fout die nog vaak wordt gemaakt is om, als de strategische boodschap eenmaal is vertaald in een creatief idee, ze overal op dezelfde manier te plaatsen, om te proberen een compleet verhaal te vertellen in alle kanalen en formats. In digital moet je fragmenten van de boodschap over de verschillende kanalen verspreiden en het is het geheel dat de totale boodschap maakt. Je moet dus ook de content beheersen. Als de consument geïnteresseerd is, zal hij proberen het hele verhaal te zien. In search zijn er mogelijkheden in overvloed. Veel Google-formaten, bijvoorbeeld, presteren steeds beter en leiden tot traffic naar merkplatformen, maar ze moeten wel voorzien worden van de juiste content.

Bij always-on marketing hangt succes af van drie onafscheidelijke elementen: kennis van digitale media en formaten, goede, creatieve content, aangepast aan de formaten en de marketingaanpak. Wij beperken ons niet tot content marketing. Bovenal creëren we een ecosysteem waarin alle onderdelen samenwerken. Het doel is om meer mensen langer aan het merk te binden. Dat is wat het merk maakt. Dit doet uiteraard niets af aan het essentiële karakter van de campagnes, maar er is een heel model dat een nauwe samenwerking inhoudt tussen de makers van de campagnes, de makers van de content en andere specialisten.

Dat is een beetje het model van Brandbloxx ?

Inderdaad. Brandbloxx verenigt 30 onafhankelijke bureaus, waaronder Magis, die gespecialiseerd zijn in een breed scala van disciplines, zodat we op alle vragen kunnen ingaan. Het is een op maat gemaakt model, gebaseerd op behoeften: als een van onze klanten een verzoek heeft, raadpleegt hij gewoon een van de partnerbureaus.

Wij kunnen ook hybride teams opzetten, waarin de nodige vaardigheden worden samengebracht. Dit is de kracht van de verbindingen tussen onafhankelijke lokale bureaus.

Maakt de aanpak van Brandbloxx het leven van adverteerders bijgevolg gemakkelijker?

Omdat samenwerking ingebakken zit in de visie, verloopt alles heel vlot, terwijl het elders niet altijd gemakkelijk is om een ecosysteem op te bouwen en bureaus van verschillende groepen te doen samenwerken. Dat heb ik zelf ervaren toen ik aan adverteerderszijde werkte. Wij respecteren ook elkaars lead: het is geen probleem om iemand van Magis bij Amphion te zetten om een klant tevreden te stellen. En als er gevoelige kwesties zijn, is het voor ons heel gemakkelijk om samen te komen en een oplossing te vinden.

Dus alles is op maat gemaakt voor de klant, wat antwoordt op je vraag naar onze evolutie. Nu de digitale media elke dag evolueren en de gewoonten van de consument als gevolg daarvan veranderen, moet je in staat zijn om je manier van werken, de manier waarop je marketing benadert, te herinterpreteren. Dat is wat wij gedaan hebben, heel geleidelijk en natuurlijk, met deze Brandloxx filosofie,

Je hebt het over een organisch ecosysteem. Is dat hoe Brandloxx zichzelf in de markt zet?

80% ervan begint nog steeds onder de naam van een specifiek bureau, met versterkingen erbij. Daarom hou ik van het idee ‘Magis powered by Brandbloxx’. Als een pitch meerdere vaardigheden vereist, kan het onder de naam Brandbloxx. Dit is het geval voor Delhaize, bijvoorbeeld.

En het systeem kost de klant niet meer. Er is geen marge op de marge. Elke partner neemt het deel op zich dat binnen zijn bevoegdheid valt.

Hoeveel mensen werken bij Magis?

We zijn op dit moment met z'n zessen. Maar het Brandbloxx-systeem stelt ons in staat om bijvoorbeeld met een geïntegreerd team van een twintigtal mensen op Delhaize te werken. Een deel van het team wordt geleverd door Gicom, dat redactionele inhoud levert en niet verbonden is aan Brandbloxx. En er zijn ook freelancers.

Uit wat voor profielen bestaat je team?

Een combinatie van drie soortenprofielen. Ik zeg graag dat we Andy Warhol, de content kunstenaar, Einstein, de digitale marketeer, en Steve Jobs, de generalist, samenbrengen. Door deze drie vaardigheden te combineren, creëren wij een echte architectuur van journeys op digitale media, met geïntegreerde content en beantwoordend aan de marketingdoelstellingen. Er is sprake van een merk als je het begint te kennen, als je het aanbod beter begint te begrijpen, als je engagement ziet groeien. Dus het doel is om meer mensen op het merk platform te krijgen. Wij zorgen voor een aanzienlijke double digit groei van het aantal bezoeken aan merksites. En dat is te danken aan de combinatie van deze drie vaardigheden.

Het is niet genoeg om een goed verhaal te vertellen, je moet aanwezig zijn op alle digitale media en op de juiste manier. En dan, op de site zelf, moet je de content zo presenteren dat de tijd die je aan het merk besteedt toeneemt. Meer mensen en langer bij het merk. Daar komt veel marketing bij kijken. Wij werken veel met klanten aan marketingstrategie, zelfs aan jaarplannen en organisatie. Wij controleren ook voortdurend of het werkt en als dat niet het geval is optimaliseren we de aanpak.

De digitale evolutie houdt ook in dat we moeten nadenken over de manier waarop adverteerders georganiseerd zijn. Als we verticaal blijven werken met een aparte marketingafdeling, communicatieafdeling, contentafdeling en media-afdeling, lopen we het risico in silo's te blijven hangen. Als we in de toekomst succesvol willen zijn, kunnen we de marketingorganisatie, de digitale media en de inhoud niet van elkaar scheiden.

Wat is de volgende stap voor Magis?

Ons blijven ontwikkelen. Ik ben ervan overtuigd dat onafhankelijke bureaus nog meer moeten samenkomen en beter moeten samenwerken. Want met de digitale media zijn de mogelijkheden op het gebied van communicatie zo talrijk geworden dat het onmogelijk is geworden om in alles een expert te zijn. Je moet expertise samenbrengen en tegenwoordig is deze expertise vaak te vinden bij onafhankelijke bureaus en in niches van de marketingmix. Dit is een open uitnodiging om samen na te denken met plaatselijke bureaus die over expertise beschikken.

Archief / AGENCIES