Fr


Close

BRANDS

Greenpeace legt vinger op de wonde op de Cannes Lions

Donderdag 23 Juni 2022

Greenpeace legt vinger op de wonde op de Cannes Lions

"Laten we actie ondernemen tegen reclame die medeplichtig is aan de klimaatchaos", staat momenteel te lezen op de website Greenpeace.fr. De militanten doken als ongenode gasten op de Cannes Lions op en de kans is groot dat de organisatoren ze liever kwijt dan rijk waren geweest. De industrie zelf trouwens ook, hoewel ze redelijk vaak herhaalt dat ze "een deel van de oplossing kan zijn", door het te hebben over alles wat met klimaat en duurzaamheid te maken heeft.

De hele week door waren in de straten van Cannes en rond het Festivalpaleis slogans te zien als 'No Award On a Dead Planet' en 'Ban Fuel Advertising'. De guerrilla-actie van Greenpeace begon tijdens de openingsceremonie, toen de ondertussen beroemde Gustav Martner opdook op het podium. Als Greenpeace-activist en voormalig reclameman, jurylid en winnaar van de Cannes Lions, kwam hij symbolisch de prijs die hij ooit won met een VW-campagne terugbrengen, om "de medeplichtigheid aan de kaak te stellen van reclamebureaus die samenwerken met vervuilende bedrijven en bijdragen aan het vertragen van de klimaatactie". Een paar uur later, moest Martner zijn accreditatie afgeven en werd hij verbannen van het Festival....

In het kielzog verstoorde Greenpeace een WPP-feestje op een privéstrand: de organisatie beschuldigde de groep ervan te werken "voor klimaatschadelijke bedrijven zoals Shell, Exxon, Chevron en BP": zo'n 40 activisten gingen in kajaks van boord van de Rainbow Warrior om de feestgangers aan te spreken op hun verantwoordelijkheid in de klimaatcrisis. Donderdagmorgen beklommen diezelfde activisten het dak van het Paleis via de grote ladder van een brandweerwagen... Moegetergd vroeg de burgemeester van Cannes om de Greenpeace-boot uit de wateren voor de kust te verdrijven, waarbij hij een bewezen verstoring van de openbare orde aan de kaak stelde, zo lazen we in Nice Matin. Wat niet belet dat de boot er nog steeds lag gisteravond. Stof tot nadenken, zoveel is zeker. Niet de boot, maar wel de aanleiding.
Dans la foulée, Greenpeace a perturbé une soirée de WPP sur une plage : l'organisation accuse le groupe de travailler « pour des entreprises climaticides telles que Shell, Exxon, Chevron et BP » : une quarantaine d'activistes ont débarqué en kayak du Rainbow Warriors pour interpeller les fêtards sur leur responsabilité dans la crise climatique. Jeudi matin, ces mêmes activistes prenaient carrément d'assaut le toit du Palais avec la grande échelle d'un camion de pompier... A bout de patience, le Maire de Cannes aurait demandé l'expulsion du bateau de Greenpeace, dénonçant un trouble avéré de l'ordre public, nous renseigne Nice Matin. Ambiance ! 

Archief / BRANDS