Fr


Close

BRANDS

P&G wil 'Growth' weer voor 'Good' plaatsen

Maandag 20 Juni 2022

P&G wil 'Growth' weer voor 'Good' plaatsen

Het is wellicht een teken des tijds: de inflatie en de toenemende druk van de huidige socio-economische context op de marketing zullen de bedrijven er waarschijnlijk toe dwingen minder te focussen op purpose. Dat is alvast wat Marc Pritchard denkt. The Drum schrijft dat de chief brand officer van P&G vorige week op VivaTech in Parijs suggereerde dat sommige bedrijven deze strategie te ver hebben doorgedreven, dit ten koste van de merkgroei. Aldus sluit Pritchard zich aan bij de kritiek die Terry Smith van Unilever eerder dit jaar uitte op purpose.

Hij vindt ook dat P&G nu de volgorde van zijn mantra, dat tot nog toe ‘a force for good and a force for growth’ was, moet omkeren: "De volgorde is van belang, want wij zijn eerst en vooral een bedrijf. Onze business is om te innoveren met onze producten. Onze groei is de motor van het economisch welzijn. Groei schept banen. En het bepaalt met welke partners en retailers je samenwerkt. Aldus kan je meer goeie dingen doen voor de samenleving en de planeet. De kracht van groei leidt tot een positieve kracht voor de maatschappij.”

Een pleidooi voor de media

Marc Pritchard gelooft ook dat de economische druk er niet toe mag leiden dat merken de vinger op de knip houden wat betreft hun media-investeringen – die van P&G zijn in het laatste boekjaar met 12% gestegen en groeien nog steeds, aldus The Drum. "Meer dan ooit moeten we ervoor zorgen dat we 52 weken lang consequent in de media aanwezig zijn. We moeten ook onze inspanningen verdubbelen om productiever en nauwkeuriger te zijn met data en analytics.”

"De verleiding zal groot zijn om te bezuinigen op media, maar het antwoord is innovatie", besluit hij. "Als we innoveren en consumenten bereiken, zal de markt groeien, zal er economische groei zijn en van daaruit moeten we vertrekken ‘to do good’."

Archief / BRANDS