Fr

CREATIONS

Hackvertising: de comeback, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 19 Juni 2022

Hackvertising: de comeback, door Fred Bouchar (MM)

Je kent misschien wel die site gelanceerd door twee jonge creatieven uit Vietnam: Lovetheworkmore is een gratis toegankelijke kloon van de betalende site Lovethework, met daarop de in Cannes bekroonde campagnes sinds 2006. In AdWeek lazen we deze week dat Quynh Tran en Toan Mai besloten om hem in te schrijven in de PR en Direct competities van de Lions die maandag beginnen. Misschien kunnen de organisatoren het waarderen. Of misschien niet.
 
Lovetheworkmore is een beetje het raamverhaal rond het fenomeen hackvertising, een fenomeen dat in 2018 populair gemaakt werd door de Cannes Lions. Dat jaar lichtte Fernando Machodo, de ex-CMO van Burger King, het recept van zijn ‘hacker mindset’ toe in het tot de nok gevulde Lumière-auditorium: “Om aan hackvertising te beginnen, moet je een te hacken systeem bepalen, het bestuderen, een voor het merk verrijkende manier vinden om het te kapen, je advocaten bellen en de aanval inzetten.”
 
De Koning der Burgers begeesterde de Croisette met het verhaal van zijn ‘Google Home of The Whopper’, ‘Whopper Detour’, ‘Scary Clown Night’, ‘King Popcorn’ en andere activeringen.
 
Vervolgens duikt de term ‘hackvertising’ overal op, tot in de lijst met maatschappelijke en communicatietrends van Kantar en zelfs in de rubriek ‘What is’ op de site van de UBA.
 
Reclame - zelf het ‘slachtoffer’ van hackers – neemt als het ware weerwraak. Net zoals zijn ‘slachtoffers’: de Apple Stores worden gekaapt door Back Market, reclamecastings door Dove, de profileringsalgoritmen door de Unesco, onze dromen door Coors en de Russische Staat door bijna iedereen.
 
Cases die we je hierna graag voorstellen. Sommige zullen ongetwijfeld op het palmares van de komende Cannes Lions staan; creatieven spelen nu eenmaal graag met deze transgressies als ‘’Rebels with a cause’.
 
Omzichtigheid is weliswaar geboden, want het mechanisme kan zich ook tegen de kapers keren. Zo stelde Leo Burnett Tailor Made, het Braziliaanse bureau van The North Face, zijn klant in 2019 een idee voor dat hem een plaatsje bovenaan de zoekresultaten van Google moest opleveren, maar dan zonder ervoor te betalen. Dat wilde het bureau bewerkstelligen door product placement in te lassen op Wikipedia-foto’s. In de wetenschap dat de eerste pagina die op het scherm verschijnt als je een bestemming opzoekt, vaak die van de online-encyclopedie is, had het bureau zowat overal ter wereld foto’s gemaakt om bij wandelaars populaire plekjes te vereeuwigen, waarbij het ervoor had gezorgd dat de kleding en accessoires van The North Face min of meer discreet op de foto’s te zien waren. De foto's vervingen toen de officiële Wikipedia-afbeeldingen van de verschillende locaties.
 
Het bureau maakte zich sterk dat het op de medewerking van de participatieve encyclopedie kon rekenen, maar in werkelijkheid was dat niet zo. De Wikimedia Foundation veroordeelde de marketingstunt scherp als een "aantasting van publiek eigendom". “Als The North Face het vertrouwen dat je in Wikipedia stelt kaapt om je meer kleren te verkopen, heb je het recht om boos te zijn”, aldus de site. Het merk kon niets anders doen dan zich stomweg verontschuldigen.
 
We wensen alle festivalgangers alvast een heel fijne Cannes. 

Archief / CREATIONS