Fr

INTELLIGENCE

Stellar maakt stand van zaken op over influencer marketing

Donderdag 16 Juni 2022

Stellar maakt stand van zaken op over influencer marketing

Stellar, specialist in influencer marketing, voerde een enquête bij 300 professionals in de Benelux, in een poging om de stand van zaken op te maken en het groeipotentieel van deze discipline te beoordelen; volgens de auteurs van de studie wordt ze al door bijna zeven op de tien bedrijven gebruikt.
 
In België bestond 35% van de steekproef uit adverteerders, 24% uit bureaus, 13% uit regies 6% uit talentagenten.
 
Een van de belangrijkste bevindingen? 55% van de Belgische respondenten is van mening dat influencers influencer marketingcampagnes "menselijker" maken. Iets meer dan de helft zei dat influencer marketing steeds belangrijker zal worden in marketingstrategieën.
 
Influencer marketing is de tweede meest effectieve hefboom voor het genereren van ROI (45%), op gelijke hoogte met PR en na betaalde SoMe (65%). De beoogde doelstellingen houden verband met naambekendheid (voor 63% van de Belgische respondenten), imago (57%) en het uitbreiden van het aantal volgers op sociale netwerken (40%).
 
Voor Stellar is de grootste uitdaging voor Belgische marketeers vandaag de samenwerking met de meest relevante content creators. De meerderheid van de adverteerders (89%) kiest op ad hoc basis voor micro-influencers voor hun samenwerkingen. Zij verklaren deze keuze door hun reactiviteit en betrokkenheid (38%) en door hun hoge engagement (33%).
 
Meer in het algemeen, op Benelux-niveau, blijkt uit de studie dat de geïnvesteerde budgetten stijgen: van 50.000 euro vorig jaar tot 100.000 of zelfs 250.000 euro dit jaar. Wat de gebruikte platforms betreft, is TikTok (65%) het populairst, ver voor Instagram (51%) en YouTube (30%).
 
Stellar heeft ook gekeken naar de meting van campagnes. Om dit te doen, richten adverteerders zich op engagement – likes, comments, shares en vermeldingen (71%), bereik - impressies en weergaven (65%) en ROI (48%). Aan de kant van de bureaus liggen engagement en bereik op vergelijkbare niveaus (hoewel iets hoger), vóór verkoop (50%).
Bureaus richten zich ook meer op prestatie- en conversievolumecampagnes. Tot slot wordt er naar verluidt zeer weinig rekening gehouden met de Earned Media Value: 24% voor de bureaus en 16% voor de merken.
 
Meer details hier.

Archief / INTELLIGENCE