Fr

MEDIA

RTL Belgium: Ads&Data en IPM tekenen verzet aan tegen de beslissing van de mededingingsautoriteit

Donderdag 2 Juni 2022

RTL Belgium: Ads&Data en IPM tekenen verzet aan tegen de beslissing van de mededingingsautoriteit

François le Hodey had het al laten verstaan tijdens de hoorzittingen in het Parlement van de Franse Gemeenschap en nu is het bevestigd. IPM en Ads&Data tekenden verzet aan bij het Marktenhof met de bedoeling de beslissing van de Belgische Mededingingsautoriteit van 29 maart betreffende de overname van RTL Belgium door DPG Media en Rossel te laten annuleren.  
 
De Franstalige groep en de regie van Mediahuis en Telenet zijn van oordeel dat de concurrentiewaakhond niet op correcte voldaan heeft aan zijn onderzoeksplicht en dat zijn marktanalyse “te lijden heeft onder bepaalde mankementen ten opzichte van de wettelijke vereisten”.
 
De aanklagers vinden dat de consolidatie van RTL Belgium binnen DPG Media en Rossel ertoe leidt dat ze “hun dominante marktposities samenbrengen en versterken onder een geïntegreerde strategische koepel”.
 
In tegenstelling tot DPG Media dat de lopende fusie tussen RTL NL en Talpa in Nederland met de vinger wijst, spannen de aanklagers deze procedure niet aan om de verkoop van RTL Belgium in vraag te stellen, maar wel om de mededingingsautoriteit te verplichten een kader te voorzien dat ervoor zorgt dat deze overname geen negatieve impact heeft op de concurrentie (op reclameniveau met incentives, exclusiviteitscontracten, maar ook inzake content en uitzendrechten).

Foto van Fabrice Debatty  © Copyright www.debatty.com

Archief / MEDIA