Fr

INTELLIGENCE

E-commerce: de meest mature merken verkiezen korte termijn

Dinsdag 31 Mei 2022

E-commerce: de meest mature merken verkiezen korte termijn

De snelle groei van e-commerce leidt tot bedrijfstransformatie op vele gebieden en die zal de komende jaren zeker aanhouden. Aldus een van de bevindingen uit ‘Developing a Successful Strategy for Global eCommerce and Marketing’, een studie van de WFA in samenwerking met Dentsu International. 71% van de ondervraagde grote multinationals (41 WFA-leden met meer dan 50 miljard dollar aan mediabestedingen) zegt dat eCommerce "essentieel" of "zeer belangrijk" is, maar dit cijfer zal in de komende twee jaar naar verwachting stijgen tot 93%. Dat is logisch: 59% van de WFA-leden meldt dat het aandeel van e-commerce in hun omzet met twee cijfers is gegroeid ten opzichte van 2019.
 
Andere vaststelling: de meest mature merken besteden 59% van hun mediabudget aan het stimuleren van de verkoop op korte termijn. Ter vergelijking: degene die e-commerce slechts als "belangrijk" of "steeds belangrijker" beschouwen, besteden er slechts 37% van hun mediabudget aan - een percentage dat meer in overeenstemming is met de door Binet & Field aanbevolen 60/40 branding/performance verhouding, aldus de auteurs van het rapport.
 
Uit het rapport blijkt ook dat volgens de meeste respondenten e-commerce wordt beheerd door teams ‘in silo’s’, meestal binnen het verkoopteam (37%) en minder vaak binnen het marketingteam (16%).
 
“Het niveau van interdepartementale integratie dat voor multinationale ondernemingen nodig is om e-commerce te laten werken, kan moeilijk te bereiken zijn. Er zijn veel partnerschappen met traditionele en opkomende bedrijven nodig. Idealiter moet er verfijning zijn in opkomende markttactieken - influencer marketing, shoppable media, social commerce, enzovoort”, aldus Matt Green, directeur Global Media bij WFA.
 
In tegenstelling tot influencer marketing, dat vaker wordt gebruikt, staat social commerce in dit opzicht nog in de marge, maar beide kanalen zullen op korte termijn groeien. Hetzelfde geldt voor shoppable media, dat zich voor de meeste respondenten nog in de testfase bevindt, maar ook een aanzienlijke groei zal kennen.

Archief / INTELLIGENCE