Fr

BLUE

New Talent : Sara Lou (MolenGeek)

Maandag 23 Mei 2022

New Talent : Sara Lou (MolenGeek)

Sara Lou. Een naam, een voornaam. Als lead marketing en rechterhand van CEO en medeoprichter Ibrahim Ouassari bij Molengeek helpt ze om het tech-ecosysteem verder uit te bouwen en om zoveel mogelijk talent te lanceren op de arbeidsmarkt of in het ondernemerschap.
 
Waar heb je zelf de beginselen van marketing en digital geleerd?

Na een paar flops aan de universiteit kreeg ik van mijn ouders eindelijk de toelating om marketing te studeren. Het extraverte aspect van het vak paste wonderwel bij mijn persoonlijkheid. Het zijn echter niet mijn studies die me de basis van marketing hebben aangeleerd. Dat heb ik gedaan door de vakpers te lezen, door YouTube tutorials en door omringd te zijn door inspirerende bedrijven. Het is bij Molengeek dat ik me echt gespecialiseerd heb in digital.

Hoe ben je bij Molengeek beland?

Ik ben opgegroeid in Molenbeek en mijn moeder werkt al twintig jaar als styliste in deze gemeente. Ze heeft haar eigen fashionmerk en runt de kledingwinkel en het atelier. In 2017 vroeg ze me om haar merk te digitaliseren. Zo ben ik in de coworkingspace van Molengeek terechtgekomen. Je mag er gratis gebruikmaken van de ruimte en de faciliteiten. De enige voorwaarde is dat je vier uur per week besteedt aan het ondersteunen van de start-ups en leden binnen Molengeek. Ik hielp andere bedrijven bij het brainstormen, de communicatie, het opzetten van events, enz. Anderen assisteerden me bij het programmeren van mijn website. Deze aanpak verplicht je om actief te zijn binnen de community en andere mensen te ontmoeten. Die ervaringen met bedrijven, start-ups en jongeren hebben me enorm geïnspireerd.

De volgende stap was het ondernemerschap?

Niemand kende me, dus ik heb mezelf op de kaart proberen te zetten. Dat deed ik door het YouTube-kanaal MolemSisters te starten. Dat was een manier om content te creëren die mijn persoonlijkheid weerspiegelde en om aan bedrijven te tonen hoe ik creatieve SoMe content kon bedenken. Zo ben ik freelance marketingconsultant geworden. Dankzij het YouTube kanaal kreeg ik mijn eerste partnerships met o.a. Actiris, Tour de France, Max Havelaar en Netflix. Eind 2020 belde Ibrahim Ouassari me met de vraag om zijn rechterhand bij Molengeek te worden. Ik stuur er ook de marketingafdeling aan. Het grootste deel van mijn tijd besteed ik nu aan Molengeek, al werk ik nog voor een paar andere klanten waaronder de Europese Commissie. 

Hoe kijk je naar de toegenomen aandacht voor allerhande diversiteit in communicatie?

Er is meer diversiteit en dat is een goede zaak, maar hetzelfde kan nog niet gezegd worden van de diversiteit binnen bedrijven. Er is nog een discrepantie tussen de externe communicatie en wat er intern gebeurt. Ik denk dat het nu wel bewezen is dat diversiteit een rijkdom is, maar er zijn nog altijd te weinig verschillende denkwijzen en culturen binnen bedrijven. Het gevolg is weinig innovatie en communicatie die niet altijd is aangepast aan de doelgroep die men wil bereiken. Soms uit dat zich in onhandige communicatie. Onlangs promootte H&M een kaftan (een soort tuniek) voor de ramadan, maar in de moslimgemeenschap is er niemand die een kaftan draagt tijdens de ramadan! Het is zeer cliché en je voelt dat er binnen hun team weinig personen zijn die voeling hebben met de werkelijkheid van sommige communities. Fantastisch dat merken inspanningen doen om gericht te communiceren, maar om dat natuurlijk en coherent te laten overkomen heb je inclusieve bedrijven nodig. Het is belangrijk om allerlei mensen in je team te hebben, om zo een groter publiek te kunnen bereiken. Brussel is na Dubai de meest kosmopolitische stad ter wereld. We moeten dus echt wel in staat zijn om een superdiverse boodschap te creëren.

Archief / BLUE