Fr


Close

BRANDS

De metaverse als rekruteringstool: het (niet zo) goede idee van Carrefour

Maandag 23 Mei 2022

De metaverse als rekruteringstool: het (niet zo) goede idee van Carrefour

De war on talent, zeker in de martech sector, zet HR-departementen ertoe aan om zo creatief mogelijk uit de hoek te komen om (jonge) werkzoekenden aan te trekken. Dat blijkt ook uit het recente initiatief van Carrefour in Frankrijk. Enkele maanden na de aankoop van een ‘perceel’ in The Sandbox, waagde de groep zich in een ander metaverse, Frame VR, om er ‘sollictatiegesprekken’ zoals dat vorige eeuw heette, te organiseren.
 
Daar begon de avatar van de CEO van Carrefour aan een verleidingsmanoeuvre dat zich richtte tot jonge dataspecialisten, waarvan de groep er naar verluidt 3000 wil aanwerven tegen 2026, en die zich per definitie aangesproken zouden moeten voelen door de technologische ambities van de retailer. Dat was alvast waar Alexandre Bompard van uitging.
 
Onze collega’s bij ADN rapporteerden inderdaad dat deze première door de Carrefour-baas en zijn teams als “uitzonderlijk” bestempeld werd, maar dat de vele reacties op de sociale netwerken veel kritischer waren over het belang en de kwaliteit van het evenement.
 
Een bloemlezing: “Siri, geef me een voorbeeld van een nieuw en al oubollig concept”. Of “Ik hoop dat jullie Metaverse niet te veel gekost heeft aan ontwikkeling, want dit soort toepassingen heeft uiteindelijk niet veel betekenis en bovendien werd er al beter gedaan toen Second Life in 2003 uitkwam”. Of “Kan iemand met uitleggen waarom de Metaverse hier van nut zou zijn? Je kunt toch net zo goed een Teams-call doen?”.
 
Moraal van het verhaal. De kandidaat een centrale plaats geven in het rekruteringsproces is zeker een goed idee, maar dan moeten vorm en inhoud wel op elkaar afgestemd zijn. En dat was zeker niet het geval hier. Zoals ook blijkt uit deze comment, die even wreed als grappig is: “Een headset van 300 euro kopen om een sollicitatiegesprek te houden met 50 mensen in een VRChat room die geïmproviseerd gemodereerd wordt door een stagiair-junior hoofd communicatie, om het minimumloon te verdienen. Bravo, Carrefour, daar ligt de toekomst.”
 
Zoals Steve Jobs al zei, “innovatie betekent neen zeggen tegen duizenden dingen”.

Archief / BRANDS