Fr

BLUE

Hoe Dove de nefaste impact van sociale netwerken aantoont

Woensdag 25 Mei 2022

Hoe Dove de nefaste impact van sociale netwerken aantoont

In het reclamejargon verwijst het Angelsaksische concept van ‘femvertising’ (wat staat voor female empowerment advertising) naar het belang van zelfvertrouwen bij vertrouwen bij vrouwen en hun weigering van het klassieke schoonheidsideaal. Het begrip werd als het ware uitgevonden door Dove en hoewel heel wat merken de aanpak ondertussen overnamen, heeft het Unilever-merk er zijn claim van gemaakt. We kunnen zelfs stellen dat de marketingstrategie die aan het begin van deze eeuw ingevoerd werd, altijd bleef aansluiten bij de missie van Dove: de vrouw – haar visie en haar weergave – een centrale plaats geven in zijn communicatie.
 
Terwijl de campagnes “voor echte schoonheid” oorspronkelijk mode en reclame in het vizier namen, richten ze zich sinds enkele jaren op de sociale netwerken. Die hebben immers een enorme invloed op jongeren. Dat fenomeen wordt nog versterkt door de influencers, van wie sommigen zonder aarzelen berichten met een nefaste impact verspreiden over huisgemaakte botox, gevijlde tanden, tips om af te vallen, enzovoort. Al die dingen worden aangeklaagd door ‘Toxic Influence’, een gefilmd experiment zoals alleen Dove dat kan.
 
In beeld zien we meerdere moeder-dochter duo’s die het hebben over de schoonheidstips op Instagram en konsoorten. De spot begint met de enigszins naïeve uitspraken van een moeder: ze is van oordeel dat dit soort platformen kan bijdragen tot het zelfvertrouwen van jongeren. Tot Dove haar met behulp van een deepfake ‘toxische’ pseudotips in de mond legt, gebaseerd op wel degelijk verspreide uitspraken van weinig scrupuleuze influencers. Zo ontdekken de moeders live de nonsens die hun dochters via hun smartphone te zien krijgen. Ze stellen bovendien vast dat de beweringen zelfs schadelijk kunnen zijn voor hun mentale en lichamelijke gezondheid.
 
Deze video vormt het vetrekpunt van de ‘#DetoxYourFeed’ campagne die wil sensibiliseren voor toxisch schoonheidsadvies, ouders houvast geven in lastige gesprekken en jongeren in staat stellen geen content meer te volgen waardoor ze slecht in hun vel komen te zitten. Dove moedigt de meisjes aan om alles waardoor ze zich slecht gaan voelen te ontvolgen; onderzoek van het merk toont immers aan dat 70% van de meisjes zegt zich daarna beter te voelen.

Archief / BLUE