Fr

INTELLIGENCE

Apestaartjaren: kinderen en jongeren houden vooral van gamen en sociale media

Donderdag 19 Mei 2022

Apestaartjaren: kinderen en jongeren houden vooral van gamen en sociale media

Het tweejaarlijkse onderzoek Apestaartjaren dat peilt naar de digitale leefwereld van kinderen en jongeren in Vlaanderen en Brussel (en gevoerd wordt door Mediaraven in samenwerking met Mediawijs, imec-mict UGent, de KUL, UCLL en Link in de Kabel), maakte zijn resultaten voor 2022 bekend. Dat deed het zowel in de vorm van een pdf-bestand als samengevat in een video op zijn website.

Uit het lijvige en zeer gedetailleerde onderzoek dat voor het eerst ook kinderen en jongeren uit het buitengewoon onderwijs bevroeg, blijkt onder andere dat kinderen steeds vroeger hun eerste smartphone krijgen (op 8 jaar en 4 maanden), een jaar vroeger dan in de vorige editie. Toch is ook hun laptopgebruik aanzienlijk toegenomen (met dank aan corona en het afstandsonderwijs).

Filmpjes kijken en muziek luisteren zijn populaire bezigheden, zowel bij kinderen als jongeren. Gamen (70%) blijft wel favoriet bij kinderen, terwijl jongeren hun tijd liefst van al aan sociale media (82%) en praten of chatten (84%) spenderen. Samen met videobellen heeft dat laatste ook bij kinderen een flinke boost gekregen. Corona, represent!

Gaan we na welke apps onze respondenten graag gebruiken, dan zien we dat kinderen (86%) en jongeren (96%) nog altijd volop vallen voor de charmes van YouTube. Ook Netflix blijft aan populariteit winnen bij alle leeftijdsgroepen (68% van de kinderen en 74% van de jongeren) om film(pje)s te bekijken. De trend om betalende accounts te gebruiken (waarschijnlijk samen met ouders of andere familieleden) zet zich duidelijk voort.

Kijken we naar apps om muziek te beluisteren, dan zien we dat de meerderheid liefst via YouTube luistert. Toch prijkt Spotify op een mooie tweede plaats (52% van de kinderen en 75% van de jongeren). Bij kinderen zien we dat ook Ketnet (41%) en YouTube Kids (22%) het behoorlijk goed doen. En hoewel Disney+ (38%) relatief nieuw is in onze regio, heeft ook dat platform al wel wat zieltjes voor zich gewonnen.
 
Bij de sociale media valt vooral de onstuitbare opmars van TikTok en Whatsapp op. Grote verliezer hier is Facebook dat verdwijnt uit de top 10 van kinderen (15%) en jongeren (41%). Sterker nog, 67% van de kinderen en 41% van de jongeren heeft nog nooit Facebook gebruikt.
 
Meer info hier.

Archief / INTELLIGENCE