Fr


Close

INTELLIGENCE

Seen from Space: Reclame en kansspelen, goeie gok?

Zondag 15 Mei 2022

Seen from Space: Reclame en kansspelen, goeie gok?

Een koude douche vanwege de federale minister van Justitie voor legale marktdeelnemers in de sector: om gokverslaving te bestrijden gaan we beginnen met het bestrijden van gokreclame en sponsoring.

We hebben dus een overzicht gemaakt van de mediaondersteuning in de categorie "gokken" voor de afgelopen drie jaar. De sector als geheel vertegenwoordigde in 2021 iets meer dan 61 miljoen euro aan bruto tariefwaarde, een stijging met 18% ten opzichte van 2020, dat op zijn beurt 6% beter was dan 2019 (in een recessieve markt). Interessant genoeg behoren twee mediagroepen, IPM en DPG, tot de betrokken adverteerders, de ene voor Unibet, de andere voor een kleine reeks merken van sportweddenschappen rond voetbal en wielrennen. Los daarvan is de grootste speler in de categorie de federale staat zelf, met 60% over de drie jaar.
Blijkbaar zou het ontwerp van Koninklijk Besluit de Nationale Loterij vrijstellen, met uitzondering van het product Scooore!, dat hoe dan ook sinds 2019 niets meer offline heeft gecommuniceerd. Een totale afschaffing van reclame in deze categorie zou in de eerste plaats gevolgen hebben voor de audiovisuele sector die zeer populair is bij de verschillende spelers. Maar, om eerlijk te zijn, deze sector levert geen grote bijdrage aan de media-inkomsten. Het is ook waarschijnlijk dat de maatregel het sterkst zou worden gevoeld door sportclubs.

Nu heeft dit overzicht alleen betrekking op offline-investeringen. Als we voor online gegevens kijken naar de categorie "kansspelen-loterijen-casino's" van de UBA-UMA-barometer raadplegen, blijkt dat die haar digitale aanwezigheid vorig jaar sterk vergroot: het aandeel van online in zijn mediamix is inderdaad gestegen van 29% in 2020 tot 38% in 2021, d.w.z. in beide gevallen een aandeel dat ver boven de marktgemiddelden ligt.

Wat het digitale aanbod betreft, beschikken we uiteraard niet over gegevens per merk: het is dus onmogelijk te weten of de Nationale Loterij een belangrijke speler is op deze markt (maar daar kunnen we wel van uitgaan). Uiteindelijk mag niet uit het oog worden verloren dat dit alles alleen betrekking heeft op legale marktdeelnemers. Zoals de vertegenwoordigers van de sector in herinnering brengen, zullen illegale exploitanten hoe dan ook aan het verbod ontsnappen. Maar dit is duidelijk een ander verhaal.

Archief / INTELLIGENCE