Fr

MEDIA

Amazon DSP, centrale technologie volgens Programmads

Zondag 15 Mei 2022

Amazon DSP, centrale technologie volgens Programmads

Enkele dagen geleden kondigde Programads aan dat het als een van de eerste Europese bureaus de certificering als Amazon Ads Advanced Partner behaalde. Daarmee kan het zijn expertise inzake de programmatic tools van de Amazon-suite valideren en zowel bureaus als adverteerders helpen om hun voordeel te doen met de SSP- en DSP-technologie van Amazon. De certificering geldt voor de hele EMEA-regio en dus ook voor de Franse, Spaanse en Portugese filialen van Programmads.

We hadden hierover een gesprek met Gaëtan Godart, managing director, en Sophie Sior, head of media bij Programmads.

Hoe ziet het Supply Side Platform (SSP) / Demand Side Platform (DSP) aanbod van Amazon er momenteel uit?

Sophie Sior:
Globaal gezien biedt Amazon een SSP dat vergelijkbaar is met andere DSP's, aangezien het gekoppeld is aan bekende SSP's zoals Google Ad Manager, TripleLift... Amazon onderscheidt zich echter door inventarissen aan te bieden die exclusief beschikbaar zijn via hun DSP, zoals Twitch, Amazon Freevee (voorheen IMDb TV) en natuurlijk hun marktplaats. Bovendien is dit platform volledig geautomatiseerd en combineert het de gestandaardiseerde databases van de verschillende entiteiten in hun omgeving.

Aan welke criteria moet worden voldaan om Amazon Ads Advanced Partner te worden?

Gaëtan Godart: Er zijn er twee. Ten eerste moet je historische activiteiten kunnen aantonen op het Amazon DSP of het Amazon Ads platform. Amazon Ads betreft alleen de promotie van producten binnen de Amazon marktplaats. Om toegang te krijgen, heb je dus een verkopersstatus nodig. Zoals Sophie uitlegde, biedt het DSP toegang tot andere volledig programmatic te kopen inventarissen, wat betekent dat een externe adverteerder ook de technologie, het inventaris en de data van Amazon kan gebruiken. Als je erin slaagt om je expertise te bewijzen aan de hand van je klantenvolume en het aantal functies dat je gebruikt, kom je in aanmerking. Vervolgens moet een aantal medewerkers binnen je bedrijf slagen voor de Advanced certificering, wat een complexe kennistest is.

Wat betekent deze certificering voor Programmads? Welke vereisten? Welke voordelen?

De belangrijkste vereiste is de beheersing van de tool; dat impliceert dat we ons voortdurend bijscholen wat betreft het gebruik, het begrip en de uitdaging van de verschillende functies. Zo kunnen we merken en bureaus helpen te begrijpen hoe ze deze technologieën het best kunnen integreren en inzetten in hun campagnes.
Het belangrijkste voordeel is het groeiperspectief voor onze business; dat gaat samen met een toename van de investeringen in digital, e-commerce en programmatic in het algemeen. Bovendien komt de nieuwe expertise die wij aanbieden bovenop onze bestaande expertise in andere platformen, waardoor wij onze klanten een neutrale kijk op de voor- en nadelen van elk platform kunnen bieden.

Je hebt het over innoverende creatieve oplossingen op exclusieve inventarissen wat het DSP betreft.

Dat is een verwijzing naar de technologie van Adserver Sizmek, die in 2019 werd overgenomen en die een positieve bijdrage lijkt te hebben geleverd aan de ontwikkeling van het Adtech-aanbod van Amazon. Het was op dat moment een belangrijke gebeurtenis, omdat Amazon van de ene dag op de andere over alle kennis beschikte die nodig was om daarop verder te werken. Vandaag is het mogelijk om op Amazon te adverteren dankzij uiterst precieze first-party gegevens - vergeet niet dat Amazon 's werelds belangrijkste zoekmachine voor producten die je kunt kopen is - en volledig aangepast aan de cookieloze wereld van morgen. Daarmee is Dynamic Creative Optimisation (DCO) mogelijk op alle inventarissen van Amazon - marktplaats en daarbuiten – en aldus campagnes van zeer hoog niveau te creëren in termen van visuals, USP en storytelling voor het displayformaat.

Weet je wat de volgende ontwikkelingsstadia zijn voor dit ecosysteem?

Sophie Sior:
Dit is uiteraard speculatief, maar wij denken dat Amazon streeft naar een uitbreiding van programmatic inventaristypes. Om dit te bereiken zijn er volgens ons twee belangrijke ontwikkelingen mogelijk. Ten eerste, de uitbreiding van DCO naar videoformaat. Tot nu toe heeft het Amazon DSP de Video Creative Builder uitgebracht. We staan dus misschien op de drempel van DCO voor de verschillende video-inventarisaties van Amazon, zoals Twitch en Freevee, of die van andere SSP's zoals Verizon Media Exchange, Teads, enz.

De tweede pijler voor ontwikkeling zou het audiospotformaat zijn; dat zag zijn populariteit en penetratie gigantisch toenemen tijdens de pandemie. In België nam het totale aantal online-audioconsumenten volgens de CIM Audio Observer met 40% toe. Voorlopig kan dit formaat alleen rechtstreeks bij Amazon worden gekocht.

Archief / MEDIA