Fr

AGENCIES

Andy Main (Ogilvy): "Zonder creativiteit geen innovatie"

Vrijdag 6 Mei 2022

Andy Main (Ogilvy):

Andy Main maakte bijna twee jaar geleden zijn opwachting bij Ogilvy als Global CEO van de groep, als opvolger van John Seifert. Voordat hij de WPP-groep kwam versterken, droeg hij in geruime mate bij tot de ontwikkeling van Deloitte Digital, waarover hij in 2014 de leiding nam. Door het consultancybureau te lanceren op markt van creatieve diensten gaf hij de sector mee opnieuw vorm.
 
Mark Read, CEO van WPP, beschouwt hem als een van de meest bewonderde leiders in onze industrie: “Andy heeft aangetoond dat de combinatie van creatieve diensten, technologie en consultancy werkt. Zijn geloof in de kracht van creativiteit om bedrijven te transformeren, maar ook in het belang van mensen en cultuur in organisaties, sluit nauw aan bij onze visie voor WPP en onze bureaus.”
 
Andy Main was onlangs in Brussel voor een bezoek aan Ogilvy Social.Lab, waar veel van de internationale managers van de groep werken, onder wie Patou Nuytemans, CEO EMEA, en Yves Baudechon, die aan het hoofd staat van Social and Performance wereldwijd, allebei lid van de wereldwijde raad van bestuur van Ogilvy.
 
Tussen twee vergaderingen door had hij even tijd voor ons: een mooie gelegenheid om het te hebben over de spirit van David Ogilvy, met wie Andy Main een Schotse afkomst deelt, en vooral om te praten over het belang van creativiteit.
 
Een jaar na je komst naar Ogilvy werd David Droga benoemd tot CEO van Accenture Interactive dat sinds kort als Accenture Song door het leven gaat. Hij verliet een reclamebureau om te beginnen bij een consultancybedrijf. Jij deed net het omgekeerde. Wat vind je van de parallel tussen jullie respectieve carrières?
 
De komst van David Droga zal Accenture zeker dichterbij de creatieve wereld brengen. Maar ik denk niet dat consultants snel genoeg voldoende creativiteit ontwikkeld hebben om op dat vlak te kunnen concurreren met Ogilvy. En naar mijn mening zijn consultancybureaus veel meer gericht op het gebruik en de exploitatie van technologie dan op creativiteit.
 
Bij Ogilvy wordt het hele bedrijf gekenmerkt door creativiteit; het is een voorwaarde voor onze vooruitgang in de toekomst. De eerste taak van een bureau is creatie. Deze creativiteit komt tot uiting in al onze dimensies en specialiteiten: reclame, films, content, experiences, zowel fysiek als in toenemende mate digitaal, enz. Creativiteit bij Ogilvy geniet ook erkenning inzake Special Design, dat nodig is voor de metaverse, die wij Special Web noemen.
 
Kortom, er is creativiteit nodig om krachtige ontwerpen te maken en de technologie om krachtige consumentenervaringen te ontwikkelen. Het vergt creativiteit om bedrijfsmodellen en merkstrategieën te creëren, nieuwe aanbiedingen te bedenken, te bepalen welke marktsegmenten moeten worden ingenomen. Onze creatieve competentie is veel breder dan die van consultants; creativiteit doordringt onze hele business.
 
Je zegt ook dat het moeilijker is om creativiteit te doen evalueren dan technologie.
 
Creativiteit is per definitie een unieke vaardigheid, een andere manier van denken. Wie zich richt op technologie, wil een voorspelbare uitkomst. Met creativiteit kun je geen voorspellingen doen. Dat is een fundamenteel verschil. Het is moeilijk om creativiteit te doen evolueren, omdat je de uitkomst niet kunt voorspellen. Maar technologie kan een bemeten creatieve activiteit vergezellen.
 
Technologie is iets dat iedereen tegenwoordig deelt. Wat interessant is, en wat wij doen, is technologie en creativiteit combineren. Dat kan tegenwoordig op een unieke manier die het mogelijk maakt bijzondere dingen te doen voor de markt en voor de klanten. Het is een grote kans. En om die te grijpen, moet je je laten leiden door een creatieve aanpak, creatief denken. Ik ben er altijd overtuigd van geweest dat er zonder creativiteit geen innovatie is.
 
Je had het over de metaverse. WPP kondigde zopas een partnerschap met Epic Games aan. Ligt daar volgens jou een belangrijke uitdaging voor de industrie?
 
Ik denk dat de metaverse grote veranderingen gaat brengen. Als het gaat om direct-to-consumer, is het voor bedrijven erg moeilijk om bij consumenten betrokkenheid te genereren met tweedimensionale digitale ervaringen. Bedrijven, vooral in de FMCG-sector, moeten dus uitgekiende manieren vinden om die betrokkenheid te stimuleren. En metaverse, Spatial Web of native reality zijn manieren om de consument te betrekken, maar ook om informatie te verzamelen, zoals first party data.
 
Nogal wat Belgen bezetten belangrijke posten binnen de groep; de meesten van hen komen van Social.Lab. Wat voor plaats neemt dit netwerk in binnen Ogilvy?
 
Ons Belgische team bestaat uit zeer ondernemende en dynamische mensen met visionaire ideeën. Yves, Gilles, Cédric en Rob (respectievelijk Baudechon, Bindels, van Kan en Hill) zijn zeer belangrijke mensen in de Ogilvy groep. Niet alleen voor de lokale markt, maar ook voor het servicen van Europese en wereldwijde klanten vanuit België. En ook door de manier waarop zij het bedrijfsmodel dat zij hier ontwikkeld hadden, in vele landen toegepast hebben. Dankzij de aanpak van Ogilvy Social.Lab kunnen we de aanwezigheid van onze klanten op sociale netwerken veel beter garanderen.
 
Toen je naar Ogilvy overstapte, heb je verklaard dat je de toekomst van het bedrijf wilde garanderen. Heb je die doelstelling al bereikt?
 
We koesteren de ambitie om ’s werelds meest toonaangevende creatieve partner te zijn en we willen onze klanten een platform voor groei en impact bieden. Ogilvy is een groeigericht bedrijf geworden met de juiste mentaliteit. Sinds ik bij de groep werk, hebben er belangrijke veranderingen in deze richting plaatsgevonden, met tegelijk een aanzienlijke toename van de activiteiten en veel nieuwe klanten.
 
Mijn doel is om van Ogilvy een bedrijf zonder grenzen te maken, om de valse barrières, de obstakels die een goede werking in de weg staan te verwijderen, om groei en impact voor onze klanten te bevorderen. Net als Social.Lab opereren de teams van Ogilvy nu op een zeer wereldwijde en verbonden manier, veel meer dan toen ik aankwam. En daardoor kunnen we wereldwijde klanten veel beter van dienst zijn, kunnen we middelen beter delen en veel gemakkelijker inzetten dan in het verleden.
 
Wij hebben vijf kernactiviteiten - Reclame, PR, Experience, Gezondheid en Advies - die nu geïntegreerd zijn en daardoor veel gemakkelijker beschikbaar zijn voor de klant. Wij maken veel doeltreffender dan voorheen gebruik van onze omvang en schaal om onze klanten van dienst te zijn, of zij nu wereldwijd, regionaal of lokaal actief zijn.
 
Ogilvy wordt vaak omschreven als een ‘legacy agency’ versus andere groepen als WPP of Wunderman Thompson die gezien worden als meer technologische merken. Wat vind je van deze vergelijking?
 
Ogilvy is een buitengewoon, legendarisch merk dat mee reclamegeschiedenis geschreven heeft en een bedrijf dat niet met anderen is gefuseerd. David Ogilvy's nagedachtenis leeft voort, zijn boeken zijn nog steeds geweldig. Da’s toch bijzonder, als je bedenkt dat hij aan het begin van zijn carrière met gasfornuizen leurde in Schotland en daarna een van de meest prestigieuze agentschappen ter wereld oprichtte? We waken erover dat het merk zijn uitstraling behoudt: als je het over Ogilvy hebt, denk je onvermijdelijk aan iconische campagnes, citaten van David Ogilvy, maar tegelijkertijd zie je ook Ogilvy's vooruitstrevendheid en ambitie om zichzelf opnieuw uit te vinden en zo de toekomst in te gaan.
 
Hoe moeilijk was het om van de consultancywereld over te stappen naar die van de bureaus?
 
Toen ik Deloitte Digital leidde, had de groep al een belangrijke eerste stap gezet op het gebied van creatieve diensten met de overname van een aantal bureaus, waarmee een trend werd ingezet die de sector een nieuwe vorm heeft gegeven.
 
Moeilijker waren de omstandigheden waarin ik deze overgang maakte. Het was tijdens de lockdown, een periode waarin veel mensen thuis moesten werken, je kon niet reizen, alles werd op afstand gedaan... Maar een van de belangrijkste dingen die ik in mijn eerste maanden heb bereikt, was de evolutie van de strategie van Ogilvy en de manier waarop wij in die periode hebben gewerkt: dat netwerken heeft de samenhang zeker versterkt en het proces gemakkelijker gemaakt.

Archief / AGENCIES