Fr

BRANDS

Dove neemt 'toxic influencers' onder handen via deepfakes

Woensdag 27 April 2022

Dove neemt 'toxic influencers' onder handen via deepfakes

Na de ‘Reverse Selfie’ campagne van vorig jaar en in het kader van het Self-Esteem Project platform, gaat Dove op de ingeslagen weg verder met ‘#DetoxYourFeed’. Daarin staat ‘Toxic Influence’  centraal, een soort film waar het Unilever-merk zich in heeft gespecialiseerd. 

Op het scherm zijn verschillende moeder-dochterduo's te zien die discussiëren over de beautytips die te vinden zijn op apps als Instagram. De film begint met het discours van een moeder die verklaart dat dit advies kan helpen om het zelfvertrouwen op te krikken... Totdat Dove via een deepfake en op basis van ‘social listening data’ letterlijk zulk toxic beauty-advies van bepaalde influencers uit de monden van de moeders laat komen, zoals “botox is geweldig, je bent nooit te jong om ermee te beginnen" of "als je tanden ongelijk zijn, kun je ze altijd vijlen met een nagelvijl"... 

De campagne is van de hand van Ogilvy. 
 
Leandro Barreto, Global VP van Dove, legt uit dat ‘#DetoxYourFeed’ niet alleen bedoeld is om mensen bewust te maken van de gevaarlijke aard van toxic beauty-advies, maar ook om ouders te helpen bij het voeren van moeilijke gesprekken en tot slot ook om tienermeisjes de tools te geven om te stoppen met het volgen van content die hen een slecht gevoel over zichzelf geeft. Terzijde: Dove nodigt hen uit om alle pagina’s te ‘unfollowen’ die hen geen goed gevoel over zichzelf geven. Volgens Dove is uit eigen onderzoek gebleken dat zeven van de tien meisjes zich daarna beter voelden. Om de gesprekken binnen gezinnen te vergemakkelijken, heeft het merk ook meer duiding en academisch gevalideerde tools ontwikkeld. 
 

Archief / BRANDS