Fr

BLUE

Back Market hackt de Apple Stores om refurbished toestellen te promoten

Vrijdag 22 April 2022

Back Market hackt de Apple Stores om refurbished toestellen te promoten

Naar aanleiding van Earth Day op 22 april voerden Back Market en zijn bureau Marcel (Publicis Groupe) een entertainende cyber-guerrilla actie uit in de Apple Stores om consumenten aan te moedigen meer gebruik te maken van zogenaamde ‘refurbished’ toestellen om aldus hun ecologische voetafdruk te verkleinen.

Marcel en zijn klant kregen hiervoor het idee om de Air Drop-technologie van Apple te gebruiken om berichten te versturen naar iPhones, iPads en MacBooks die in zes Apple Stores in Londen, Berlijn en Parijs waren uitgestald. Via de actie die ‘Hack Market’ werd gedoopt, zijn er 4.000 berichten kunnen verstuurd worden naar Apple-klanten die op het punt stonden een nieuw toestel te kopen of daarnaar vroegen.

Een paar fragmenten: ‘Deze iPhone 12 is verkrijgbaar in roze, blauw, zwart en groen. Stap over op ‘refurbished’ of ‘De iPhone waar je van houdt zonder de koolstofvoetafdruk die je haat. Schakel over of ‘refurbished’.

Het is een slimme manier om de toestellen van Apple om te vormen tot een medium ter promotie van een alternatief consumptiemodel, en dit zonder de consument een schuldgevoel aan te praten of de fabrikanten te demoniseren.

Archief / BLUE