Fr


Close

MEDIA

Denkt Netflix aan een AVOD-aanbod?

Woensdag 20 April 2022

Denkt Netflix aan een AVOD-aanbod?

“Wie ons volgt, weet dat ik altijd tegen reclame ben geweest en een groot voorstander ben van een gewoon abonnement. Maar ik vind het nog belangrijker de consument de keuze te laten en in die context is het heel zinvol om wie openstaat voor reclame een lagere prijs te bieden”, aldus Reed Hastings.
 
Voor het eerst suggereert de CEO van Netflix dus de mogelijkheid om een AVOD-abonnement in te voeren. Deze zeer bijzondere beslissing past in een al even uitzonderlijke context. Gisteren daalde het Netflix-aandeel bij de opening van Wall Street met 30% en zakte het naar het niveau van december 2018. Dat gebeurde na de bekendmaking van de resultaten voor het eerste kwartaal behaald door ’s werelds grootste streamingdienst. Die vertonen een algehele daling van het aantal abonnees (-200.000) – voor het eerst in meer dan 10 jaar. Bovendien zijn de voorspellingen voor het volgende kwartaal somber, met een verwacht verlies van twee miljoen abonnees!
 
Om deze slechte prestatie te verklaren, verwijst Netflix vooral de groeiende concurrentie van andere streamingdiensten, macro-economische factoren, zoals de zwakke economische groei in combinatie met de waanzinnige inflatie, alsook geopolitieke gebeurtenissen zoals de invasie van Oekraïne, waardoor de dienst gedwongen werd zijn diensten in Rusland te sluiten.
 
De andere grote boosdoener zijn de gedeelde accounts: Netflix schat dat wereldwijd meer dan 100 miljoen gezinnen de logins van andere accounts gebruiken. In zijn brief aan de aandeelhouders zei Netflix dat het vast van plan is om “de beste manier om dat delen te gelde te maken” te vinden. Hij beschouwt dat als een “geweldige kans”, aangezien deze gezinnen toch al naar Netflix kijken. De groep wijst op een experiment in Zuid-Amerika, waar abonnees voor ongeveer 2 euro extra per profiel accounts buitenshuis kunnen toevoegen... Volgens schattingen zou Netflix 1,6 miljard dollar extra per jaar kunnen binnenhalen door deze praktijk te veralgemenen.
 
Netflix blijft ervan overtuigd dat de sleutel tot zijn succes ligt in zijn “vermogen om buitengewoon entertainment uit de hele wereld te creëren, dat op een zeer gepersonaliseerde manier te presenteren, en meer kijksessies te genereren dan de concurrentie”. Hij benadrukt ook zijn rentabiliteit. Dit alles moet de dienst in staat stellen zijn service op lange termijn aanzienlijk te verbeteren en beter te valoriseren.
 
Analisten zijn minder optimistisch: zij wijzen op de verzadigde streamingmarkt en de sterke concurrentie in een context waarin de hoge inflatie de consument dwingt keuzes te maken...
 
In totaal heeft Netflix nu bijna 221,6 miljoen abonnees. De inkomsten zijn met 10% gestegen tot 7,87 miljard dollar en de operationele marge is stabiel gebleven op ongeveer 20%.

Archief / MEDIA