Fr

INTELLIGENCE

Digimeter: nieuwe digitale kloof in de maak

Dinsdag 19 April 2022

Digimeter: nieuwe digitale kloof in de maak

Assets :


Zopas verscheen de veertiende editie van de Digimeter; die peilt, zoals je wellicht wel weet, naar het bezit en gebruik van media en ICT in Vlaanderen en peilt bij zo’n 1500 Vlamingen van 16 jaar en ouder naar de attitude van de bevolking ten opzichte van technologische ontwikkelingen. Die resultaten worden aangevuld met analyses uit de logdata van de MobileDNA-app van de UGent.

Eerste vaststelling. De smartphone is met stip en net zoals vorig jaar het favoriete toestel van de Vlamingen, goed voor 188 minuten schermtijd per dag. Dat heeft wellicht te maken met het feit dat heel wat onlinediensten en -platformen waar we tijdens de coronapandemie massaal onze toevlucht tot namen, het ook nu nog uitstekend blijven doen en zelfs nog aan populariteit winnen.

Tweede insight. Streamingdiensten zijn helemaal ingeburgerd en van subscription fatigue is in Vlaanderen niet echt sprake. 55% van de respondenten heeft toegang tot een betalende videostreamingdienst; een kwart heeft zelfs minstens twee streamingabonnementen. De top drie bestaat uit Netflix (waarop bijna de helft van de respondenten geabonneerd is), gevolgd door Disney+ (16%) en Streamz (11%). Tegelijk is het aantal respondenten zonder klassieke tv-abonnement gestegen van 16 naar 22%.

Als we kijken naar de sociale netwerken, blijken ook die een vast onderdeel van de dagelijkse mediaconsumptie bij het gros van de respondenten (bij de meeste generaties). Wel doet zich een verschuiving voor binnen de onderlinge machtsverhoudingen. Bij de jongeren moet Facebook almaar meer terrein prijsgeven aan de andere sociale netwerken en is TikTok aan een stevige opmars bezig. Twee derde van de jongeren gebruikt de app, bijzonder intensief dan nog, zo’n 72 minuten per dag; twee jaar geleden was dat amper 1 op de 10.

Anderzijds verhult deze schijnbaar veralgemeende digitalisering toch een nieuwe digitale kloof. Zo zegt een vijfde van de gezinnen te beschikken over te weinig schermen en bevestigt 5% te kampen met een tekort aan breedbandcapaciteit. Verrassend genoeg bekent een kwart van de jongeren het gevoel te hebben dat ze niet meer mee zijn met het digitale jargon.

Nog even preciseren tot slot dat de groep mensen die een ‘LAT’ relatie onderhouden met technologie in deze editie met 4 procentpunten is toegenomen. Voor hen vormen kennis en vaardigheden geen probleem, maar ze zijn zich net vanuit die kennis meer bewust van de (potentiële) nadelen van technologie.

Ontdek het integrale rapport hier.

Archief / INTELLIGENCE