Fr


Close

MEDIA

Potje podcast, door Griet Byl (MM)

Zondag 3 April 2022

Potje podcast, door Griet Byl (MM)

Op 1 en 2 april organiseerde De Standaard de allereerste editie van zijn prestigieuze podcastfestival in Oostende. Je kon er niet alleen terecht voor een pak lezingen, debatten en workshops, maar ook voor de uitreiking van de Oorkondes ter bekroning van de beste podcastcreaties. Daarnaast stond er een heuse Industry Day op het programma. Daar gaven onder andere Wouter Van Driessche (creatief directeur van Uitgesproken, de podcaststudio van Mediahuis) en Ilse Baele (marketing director van Ads & Data) meer duiding bij het podcastfenomeen.

Dat de nieuwerwetse hoorspelen op alle vlakken in de lift zitten, is ondertussen wel duidelijk. Ze zijn als het ware uitgegroeid tot een volwaardig artistiek genre en bijgevolg springt ook het VAF op de kar. Het fonds opent vanaf dit jaar met name een subsidielijn voor de ontwikkeling en de productie van podcasts: 250.000 euro in 2022, 340.000 euro vanaf 2023. Ook commercieel is het formaat in volle opmars: almaar meer media, bureaus en productiehuizen bieden podcastsproducties aan in hun dienstenpakket, in een poging een graantje mee te pikken van dit nieuwe succesverhaal. Dat doen ze op bijzonder creatieve wijze, zoals blijkt uit hoogstandjes als de Wetenschapjes-reeks van Het Geluidshuis die op de Soniq Awards de Best Innovation Award won.

Het lijkt dan ook logisch dat Koen Verwee (CEO van Mediahuis) tijdens het grote debat op het Festival het idee opperde om een ‘Streamz voor podcasts’ te lanceren, een initiatief waar de Vlaamse minister van Media, Benjamin Dalle wel oor scheen naar te hebben, net zoals de VRT en DPG Media. Dat platform zou dan het lokale aanbod moeten bundelen, wat de vindbaarheid ten goede zou komen en het abonnements- en reclamegeld in eigen land moeten houden, zodat het niet wegvloeit naar de grote internationale platformen.

Slim idee natuurlijk. Podcasts zijn immers niet alleen een extra touchpoint, ze blijken bovendien bijzonder efficiënte reclamedragers. Zo wijst recent onderzoek van The Guardian en studiebureau Tapestry bijvoorbeeld uit dat podcast advertenties kunnen rekenen op het hoogste aandachtniveau van alle media. Volgens de studie besteedde 65% van de luisteraars aandacht aan de podcast advertenties, terwijl tv volgens dezelfde studie kon rekenen op 39% en radio op 38%. 51% van de respondenten die wekelijks elk kanaal gebruikten stelde dat de podcast advertenties hen zin gaf om iets van het merk te kopen. Nog volgens het onderzoek blijken podcasts het effect van een advertentiecampagne te maximaliseren. Zo neemt het vertrouwen in een merk dat een digitale voert toe van 45 naar 63% als podcasts toegevoegd worden aan de mediamix.

Toch lijkt de nodige omzichtigheid geboden alvorens we podcasts massaal voor onze reclamekar gaan spannen en in een verdienmodel gieten. Het is immers een zeer intiem one-to-one medium dat zich per definitie niet leent tot de uitzending van eender welke en veel reclame, zoals Steve Van den Audenaerde (DPG Media) benadrukte in het audiodossier in ons maartnummer dat zopas verscheen. Los daarvan is het nog maar de vraag of consumenten bereid zullen zijn om naast hun bestaande SVOD- en audiostreamingdiensten een extra abonnement te financieren. En alweer een log-in aan te maken. Misschien is het handiger de bestaande platformen en abonnementen uit te breiden met een podcastafdeling. Of werk te maken van de unieke media-ID voor alle platformen van contentconsumptie. In afwachting wensen we je alvast heel veel luisterplezier.

Archief / MEDIA