Fr

TRAINING&BOOKS

Anneke Rombaut breekt lans voor empowerment van artistieke creatie in reclame

Dinsdag 15 Maart 2022

Anneke Rombaut breekt lans voor empowerment van artistieke creatie in reclame

Dat jong talent schaars is, wist je natuurlijk al. Dat geldt ook voor onze sector die altijd al kampte met een dubbelzinnig imago en die het almaar moeilijker krijgt om de aanstormende generatie warm te maken voor een creatieve job aan bureauzijde. Om uit te zoeken wat er mis is met reclameland, publiceerde Anneke Rombaut die sinds elf jaar Visual Design doceert in de Studio Reclame van Sint-Lucas Gent een – inhoudelijk fris en prachtig vormgegeven – boek. Daarin staan empowerment van de artistieke creatie en de lessen die reclame daaruit kan leren centraal.

“Los van het feit dat studenten kieskeuriger zijn dan vroeger, is in de reclamewereld werken geen evidentie. Er wordt zoveel verwacht en de beschikbare tijd om goeie creatie te maken lijkt jaarlijks korter te worden. Verder zien we jonge creatieven die opgeven omdat hun vele inspanningen niet worden geapprecieerd, noch bestaansrecht krijgen. Pas na de stage daagt het studenten dikwijls pas dat de job of de omgeving van reclamemakers hen niet aanspreken”, vertelde ze aan MM tijdens het gesprek dat we met haar hadden in het kader van een artikel dat verschijnt in ons maartnummer.

“Daarnaast denk ik dat de toenemende reclamemoeheid die je ziet bij consumenten, ook duidelijk merkbaar is bij studenten: reclame is een lelijk woord zonder betekenis geworden. En studenten voeren liefst communicatie die zijzelf als authentiek, creatief en eerlijk ervaren.”

Het boek gaat op zoek naar andere manieren om te communiceren met de consument, vanuit een oefening die Rombaut omschrijft als “een ‘verkenning van het land der kunsten”” om de in- en output van de reclamemaker inhoudelijker te maken, zowel voor merken als voor de mens.

Meer info vind je hier.

Archief / TRAINING&BOOKS