Fr

CREATIONS

België op de 20ste plaats van de WARC Creative 100

Dinsdag 15 Maart 2022

België op de 20ste plaats van de WARC Creative 100

WARC publiceerde zijn Creative 100, een soort van internationaal MM Report waarin België op de 20st plaats eindigt in de ranking die gedomineerd wordt door de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Da’s een bemoedigend resultaat waaruit blijkt dat de creativiteit “made in Belgium” de afgelopen twee jaar constant vooruitgegaan is. Ons land klokt immers vier plaatsen hoger af dan in 2021 en 19 tegenover 2020.
 
Aan bureauzijde was het vaakst bekroonde vorig jaar Publicis Milaan, meer bepaald dankzij zijn campagnes voor Heineken, Diesel en Barilla. Het bureau haalt het van twee Omnicom-bureaus - AMV BBDO Londen en Africa São Paulo (DDB Worldwide) – en de David-franchises van Miami en Milan die verbonden zijn aan Ogilvy. Dat haalt het dan weer in de netwerkrangschikking voor Publicis en DDB. Bij de holdings bestaat het koptrio uit Omnicom, WPP en IPG.
 
De campagne van het jaar is zoals verwacht van ‘#Wombstories’ van AMV BBDO voor Bodyform/Libresse. In deze top 100 staat een Belgische campagne, onze campagne van het jaar om precies te zijn: ‘The Breakaway’ van BBDO voor Decathlon (op 42).
 
Als we naar de merken kijken, voert Burger King de rangschikking alweer aan: het merk staat al vir jaar op de eerste plaats van de WARC-ranking. AB InBev overheerst de adverteerdersrangschikking.

Archief / CREATIONS