Fr

BLUE

Victoria's Secret na de val van de engelen

Vrijdag 11 Maart 2022

Victoria's Secret na de val van de engelen

Enkele dagen geleden kondigde Victoria's Secret aan dat het van plan is 7 miljoen dollar te investeren in door vrouwen geleide ondernemingen via het risicokapitaalfonds Amplifyher Ventures dat zelf in handen is van vrouwen. Het bedrag is niet enorm, maar met dit initiatief wil het lingeriemerk de beperkte toegang tot kapitaal waarmee vrouwelijke ondernemers over het algemeen kampen compenseren. In dezelfde geest sluit Victoria's Secret ook partnerschappen met door vrouwen gelanceerde merken, zoals For Love and Lemons, BlueBella, Frankies Bikinis, MINDD, BFYNE en andere. Het idee is om “een georganiseerd, door vrouwen aangedreven ecosysteem te creëren dat ondernemers en hun verhalen ondersteunt”, aldus een verklaring van het bedrijf.
 
Deze aankondigingen getuigen van de radicale verschuiving in de communicatie van dit lingeriemerk, dat ooit beroemd was om zijn adembenemende engelachtige modellen die in prikkelende niemendalletjes over de catwalk paradeerden. Het moet gezegd dat het merk het sinds die hoogdagen keihard te verduren heeft gekregen: het werd ervan beschuldigd een onhaalbaar vrouwenbeeld te verspreiden dat niet meer paste in het post-MeToo tijdperk. Sinds de komst van Martha Peace (ex-Boston Consulting Group) als hoofd marketing van Victoria's Secret eind 2020, ligt de focus resoluut op diversiteit, inclusie en gelijkheid. Het moet gezegd dat de CMO, die gewerkt heeft voor merken als Apple, Domino's en L'Oréal, goed thuis is in herpositioneringscampagnes; ze kan ook bogen op talrijke onderscheidingen bij de Effie Awards, Cannes Lions en Clio’s, om er maar een paar te noemen.
 
Tegenwoordig voert Victoria's Secret, net zoals vele merken in navolging van Dove en co, in zijn campagnes vrouwen op met een “normalere” lichaamsbouw, zoals Megan Rapinoe, de openlijk lesbische Amerikaanse voetbalster, of transgender-modellen Valentina Sampaio en Emira D'Spain, plus-size model Remi Bader, enzovoort. Recent nog onthulde het merk 18 nieuwe gezichten (en lichamen), onder wie Sofia Jirau, om de lancering van een nieuwe collectie casuals met een brede waaier van maten aan te kondigen. Dit 24-jarige meisje uit Puerto Rico lijdt aan het syndroom van Down en het verhaal rond de campagne leert ons dat ze droomde van de catwalk sinds ze een kind was. Ze was het eerste model met het syndroom van Down dat een contract tekende bij Victoria's Secret. 
 
Andere voorbeelden van dit nieuwe tijdperk zijn Miriam Blanco die door haar neurodegeneratieve ziekte met krukken moet lopen of de Amerindiaanse brandweervrouw Celilo Miles: stuk voor stuk anonieme vrouwen die uitgroeiden tot bekende namen dankzij de slagkracht van Victoria’s Secret op de sociale media (op Instagram alleen al heeft het merk zo'n 72 miljoen volgers). Deze nieuwe ambassadrices prediken er nu openheid en diversiteit als waarden waarop het merk zich voortaan beroept, nadat het op het hoogtepunt van zijn existentiële crisis tussen 2017 en 2019 zo’n vier miljoen klanten verloor.

Archief / BLUE