Fr

INTELLIGENCE

VIA voorspelt 5% groei voor de tv-mediabestedingen in 2022

Donderdag 10 Maart 2022

VIA voorspelt 5% groei voor de tv-mediabestedingen in 2022

Assets :


In een druk gevolgd en bijzonder helder webinar presenteerde VIA gisteren de allereerste editie van zijn TV Report. voor 2021. Daarin compileerde de vereniging enerzijds een gedetailleerde analyse van zowel de tv-bestedingen, de tv-consumptie en de evolutie als van de content, om vervolgens vooruit te blikken op 2022. "Een teken van het positieve elan van de sector", noemde VIA-voorzitter Wilfried Celis (DPG Media) het.

Na een bondige definitie van waar tv voortaan voor staat (videocontent op alle schermen, om het simpel uit te drukken), schetste de voorzitter de welbekende noodzaak van een uniforme crossmediale meting voor alle videocontent en kondigde hij aan dat die er ook zit aan te komen: enerzijds werkt het CIM aan een router-oplossing, anderzijds zette de Vlaamse regering ook het licht op groen voor de plannen van het eerder opgerichte consortium, waarover binnenkort meer.

Analyse van de reclamebestedingen leerde ons vervolgens dat 2021 een recordjaar was voor televisie; het medium zette een groei van 19% neer tegenover 2019. En het is nog niet gedaan, want voor 2022 mikt VIA op een groei van de tv-bestedingen met 5%, met video als motor, een voorspelling die door spreker Véronique Goossens, chief economist bij Bellfius als realistisch werd beoordeeld.

De analyse van de televisieconsumptie in beide landsgedeelten bevestigde dat de totale tv-consumptie weliswaar gestegen is tegenover 2019, maar dat live kijken onder druk staat. We konden ook vaststellen dat de marktaandelen van de verschillende zendergroepen ongeveer dezelfde blijven.

Als we kijken naar de geconsumeerde content, stellen we vast dat in het zuiden vooral fictie gekeken wordt, in het noorden is entertainment het populairst. In 2021 speelde zowel in het noorden als in het zuiden een sporteffect en de nieuwsconsumptie blijft hoog, sinds de pandemie.

Een blik op de Other Screen Viewing leerde ons vervolgens dat het aantal minuten dat gekeken werd naar BVOD met 27% toenam, wat erop wijst dat het online videoaanbod van broadcasters wel degelijk gewicht in de schaal kan leggen tegenover dat van de streamingdiensten.

Deze laatste zouden overigens wel eens andere verdienmodellen kunnen gaan overwegen, wegens het almaar toenemende aanbod. Wordt vervolgd en afspraak volgend jaar voor een nieuwe editie.

Archief / INTELLIGENCE