Fr

AWARDS

Best Brands 2022: het palmares

Donderdag 10 Maart 2022

Best Brands 2022: het palmares

Voor het zevende opeenvolgende jaar heeft Serviceplan de Best Brands Awards toegekend. Die bekronen de favoriete merken van de Belgen. De ranking is opgesteld op basis van een online enquête die uitgevoerd is door GfK bij 5.000 consumenten die representatief zijn voor de nationale bevolking. Voor deze zevende editie werden 350 merken uit 21 sectoren geëvalueerd.

Eerste verrassing in de categorie automobiel: BMW onttroonde Volkswagen als nummer een. BMW heeft zijn ‘Share of Soul’ verhoogd, voornamelijk door zijn naamsbekendheid te versterken en door een betere consumentenervaring te creëren ten opzichte van vorig jaar.

In de sector financiële diensten staat Belfius op kop. Het doet aldus drie plaatsen beter dan op de vorige editie. De bank slaagde erin sterkere relaties met haar klanten te smeden, wat resulteerde in een hogere ‘Share of Soul’.

Een andere nieuwe laureaat dit jaar is Ethias. De verzekeringsmaatschappij won na zijn derde plaats op de vorige editie twee plaatsen. Hoewel haar ‘Share of Wallet’ lichtjes is gedaald in vergelijking met vorig jaar, heeft Ethias haar ‘Share of Soul’ aanzienlijk verhoogd, met name dankzij de verbetering van de kwaliteit van haar ervaringen, waardoor de onderneming een sterkere band met haar klanten heeft kunnen ontwikkelen.

De laatste nieuwe winnaar dit jaar is Bol.com in de categorie Retail Hi-Fi Electro, dit dankzij een hogere ‘Share of Soul’ dan zijn concurrenten. Bol.com is de eerste electro- en hifiretailer die dankzij een uitstekende merkervaring is uitgegroeid tot de favoriete keten van de Belgen.

De merken die verder het sterkst gegroeid zijn tussen 2021 en 2022 zijn Hill’s in de Pet Food sector en Aperol, Axa én L’Oréal.

Tot slot geven we nog mee dat Samsung de beste was in de nieuwe categorie Best Hybrid Brand. De top drie bestaat verder uit Colruyt en Coca-Cola.
 
Het volledige palmares van de Best Brands 2022 staat hier.

Archief / AWARDS